lördag, januari 18, 2014

Julen 2013

Det blev jul ändå... trots att farfar lämnade oss dagen innan.

Det blev en lugn och stillsam julafton hemma. Micke var ute och motionerade och rensade tankarna, Melker lekte med Jonathan och Mathilda och jag småpysslade hemma. Gjorde bland annat sugarpaste-tomtar till kvällens godisfat.

Strax innan tre åkte vi upp till mamma & pappa för att fira jul. Där var även Sandra, Nicklas, Max & Mio samt Eva, Thord & mormor.

Vi tittade på Kalle och drack glögg innan det blev dags att fixa med maten. Tyvärr måste jag säga att maten smakade väldigt lite i år.. det fanns liksom ingen lust.. Jag åt sill och lite spenatsallad.. det var allt.. Jo, lite Jansson oxå. Men jag missade helt skinka, köttbullar, prinskorv och dopp i grytan..

Efter maten - och alldeles för lång väntan enligt de yngsta barnen - kom tomten på besök. Jag ska försöka komma ihåg vad barnen fick... Melker fick bland annat kläder, radiostyrd helikopter, quizmysteriet, Guiness record bok, ipad-skal, Lego. Mathilda fick bland annat Hollister kläder och lite andra kläder, Body Shop-grejer, hårprodukter, en film.

Jag fick en hel massa grejer! Flera böcker, en femårsdagbok och så Bron DVD-box. Lyxigt!
Vi spelade såklart också julklappsspelet. Årets fight var om en radiostyrd bil som Melker till slut knep..

Runt tio bröt vi upp och åkte hemåt.

På juldagen åkte vi över till Enköping. Jag mådde så jäkla dåligt innan.. det knöt sig i magen på mig. Det var ju inte vi som skulle åka till Enköping, det var ju bestämt att farmor & farfar skulle komma över på annandagen. Vi skulle öppna paket och äta pulled pork.. Nu blev det inte så.

Vi rev av klappöppningen så fort vi kom dit. Det var jobbigt... jättejobbigt. Att sitta där och se barnen öppna paketen som farfar köpt, som farfar slagit in... Han skulle ju fått vara med och se hur glada barnen blev över sina klappar... Framförallt Hollister-jackan som farfar beställt åt Mathilda. Jag hoppas att farfar sitter där uppe på ett moln och såg henne...

Vi åt mat, spaghetti och köttfärssås och hade ändå en fin stund. Vi pratade mycket om farfar och det var skönt och befriande på något sätt. Vi mådde alla bättre när vi åkte hem, även om det är förbaskat jobbigt - och så himla konstigt. Hur kan han bara vara borta?

Nyår firade vi ensamma i stillhet. Vi åt god mat och spelade spel. Vid tolvslaget gick ut och kollade på raketer med grannarna.


Vår julgran. 
Klädde den redan den 22:a i år... tur var väl det - för den 23:e hade vi knappast orkat med det.

För att sysselsätta mig på julafton gjorde jag en liten tomte...

... som fick sitta på gottebordet

Julgranen hemma hos mamma & pappa.

Nyårs-förrätten

Inga kommentarer: