söndag, september 04, 2011

Skitdag i skolan för Mathilda - med en bra vändning!

Det blev en riktig jävla skitdag för Mathilda i skolan i torsdags..
På morgonen gick hon dit motvilligt, men jag peppade så gott det gick.

Första SMS'et kom vid tiorasten. Då skrev hon "Det är inte kul" och "Jag längtar efter dig".
Försökte peppa återigen...

På lunchrasten bröt eländet ut på riktigt..
SMS'en haglade...

- Skolan är skit
- Bara hållt på med skitmatte
- Jag går inte till skolan i morgon
- Har mått blä hela dagen
- Jag och Linda måste ju va tillsammans jämt
- Blä

Sen ringer hon (inlåst på en toalett) och gråter...
Jag bröt ihop jag med, försökte återigen peppa så gott det gick men höll på att gå sönder.

Jag ringde upp skolan och bad att få prata med hennes lärare. Hon ringde ganska snart upp mig igen och jag berättade om situationen och bad henne ta hand om Mathilda och prata med henne..

Hon har ju bara gått i skolan några veckor, och inte lärt känna fröken än och fröken vet ju knappt nåt om henne, så det var bra att få berätta om hur ängslig hon är och vad som tynger henne..

Jag grät och grät på jobbet och kunde inte koncentrera mig, samtidigt som jag hade så galet mycket att göra. Jag blev enormt lättad när Micke sa att han åker ner och möter upp henne när hon slutar skolan. Vi ville inte att hon skulle behöva gå hem själv efter den här dagen..

Tack och lov så var hon glad när Micke hämtade henne. Hon hade haft ett bra samtal med fröken och fått berätta om det som tyngde henne.

Micke hann även prata med fröken och det hade kännts bra, och fröken ringde även tillbaka till mig senare.
Jag är glad över att vi körde på direkt - trots att Mathilda absolut inte ville att jag skulle prata med fröken.

Micke gav henne några utmaningar inför fredagen:
- Se klasskompisarna i ögonen och hälsa när man möts (Inte titta ner..)
- Säga ifrån till Linda & Emma

FREDAGEN blev så MYCKET BÄTTRE!

- Emma var sjuk, så det var inget problem.
- Hon hade sagt ifrån till Linda; "Jag kan vara din vän, men sluta gå efter mig utan att säga något hela tiden"

På rasten hade hon varit ensam och då hade en tjej kommit och frågat om hon ville va med henne. Sen hade dom varit och haft kul!

Jag var sååå lättad när jag pratade med henne efter skoldagen!

I dag har jag faktiskt föreslagit för henne att hon ska få ett Facebook-konto. Tänkte att det är ju ett tillfälle att få lite mer kontakt oxå.. Rätt eller fel vet jag inte?! Men i kväll har hon chattat med klasskompisar och bestämt att dom ska vara på rasten på måndag - så det känns bra...

Svarar på era kommentarer från förra inlägget här...

Sabina:
Ja.. fy.. det är inte kul när dom inte mår bra i skolan...
Jopp, det var just Johanna som hon hängde med :) KUL!

Josefina:
Ja.. det verkar onekligen som att många har det tufft i mellanstadiet..
Jo.. vi har i omgångar pratat med Emma/Mathilda om det, men vi får ta det igen om det inte ger sig..
Hennes föräldrar har nyligen skiljt sig och hon mår dåligt över det. Det går ut över Mathilda.. INTE OK!

Monica & Maria:Tack för kram & pepp!

4 kommentarer:

Mon sa...

Vad skönt att det blev en bätre dag i fredags! Lycka till med FB kontot... :)
Kram kram

Maria J sa...

Åååh vad jag känner igen mig!!
Hade det skittufft med Lisa hela mellanstadiet. Tjejer i den åldern är inte helt enkla...
Inte i högstadieålder heller, men då fick hon den "andra" rollen vilket är minst lika ledsamt.
BRA att du ringde fröken. Det kan vara svårt att uppfatta att någon som också är lite blyg är ledsen. Nu kommer fröken ha lite extra koll.
Och FB har ju både fördelar och nackdelar, men man får ha lite koll (och det tror jag du har)!
Lycka till!
Kram M

Sabina sa...

Härligt att det blev ett sådant fint slut, dock rinner mina tårar som en galning just nu. Jag vet ju precis vad du och M går igenom, å det är såååå jävla jobbigt och man känner sig sååå jävla maktlös.

Sååå skönt att det gick bättre i fredags.

BRA att du ringde läraren, det behövs föräldrar som dig och M som tar sina barn på allvar när dom mår dåligt.

Nu ser jag knappt något mer för alla tårar.

Kraaaaaaaaaaaaaaaaam

MrsRos sa...

Åh va bra att det gick bättre i fredags. Och att Micke kunde åka och möta henne efter en sådan jobbig dag.

Det måste vara så jobbigt och man måste känna sig så maktlös. Inte lätt med tjejer i den där åldern kan jag tro.

Och även om det nu blev en bra dag i fredags så smärtar det i mammahjärtat att läsa detta.

Stor kram