tisdag, mars 08, 2011

Kungsberget

Åh vilka härliga dagar vi har haft!!!!


Som jag skrev i inlägget nedan så kändes första timmen med skidor under fötterna helt hopplös.. Hur fasiken skulle dessa fyra dagar gå när barnen ruttnade direkt.. Jag tänkte - det här är första och enda gången vi provar på skidsemester..


MEN.. vad det vände fort!


Andra dagen gick vaknade vi tidigt och gick upp och åt frukost. Mamma & pappa var snälla och stod för marktjänsten så att vi kom ut snabbt i backen. Barnen hade skidskola 9:30 och jag och Micke kunde då åka ensamma i nypistade backar en timme. Helt fantastiskt!


När vi hämtade barnen var dom glada och nöjda över sina framsteg.. ville inte alls fika som vi hade tänkt.. Dom ville åka mera och visa vad dom lärt sig, så det fick bli ett par snabba åk innan vi satte oss och fikade.


Åkte sen vidare i ett par timmar. Jag åkte i barnbacken med Melker och Micke åkte i Familjebacken med Mathilda.


Lunchen åt vi ute, vi grillade korv & hamburgare. Gott!


Mamma och pappa lunchar

Mathilda hade knappt tid att äta lunch.. Hon ville bara åka...

Melker och jag åkte till fyra ungefär, sen gick vi in och softade. Mathilda, Micke, Marianne & Tiger kom vid femtiden.

Vi käkade middag och spelade lite spel. Marianne & Tiger åkte från oss vid åtta och strax därefter slocknade Melker. Mathilda stannade uppe en stund till och kollade på Let's Dance - trots att ögonen gick i kors...


Tredje dagen var ungefär den andra lik..
Det var skidskola och sen fika - fast denna dag i en värmestuga då det var blåsigt och lite kallt.

Lunchen åt vi hemma i lägenheten. Mamma och pappa stod för markservicen och hade dukat upp en buffé av resterna. Toppen!

Efter att vi ätit stack vi i väg och åkte igen. Nu vågade vi oss på stolsliften med hela familjen!! Melker åkte framför Micke i en sele som vi fått låna. Mathilda tog sig ned på egen hand - och det gick alldeles utmärkt! Jag är djupt imponerad!

Melker lessnade vid fyra ungefär, och gick då med mamma & pappa in. Jag körde en liten stund till - och Mathilda och Micke körde tills dess att liftarna stängde..

På kvällen åt vi återigen middag alla tillsammans och sen tittade vi på Mello - Andra chansen.. Kvart i tio låg jag i sängen.. Man blir trött av skidåkning och frisk luft...


Mathilda redo för skidskola

Micke på toppen

Ha ha.. fin bild på oss två...

Skidskolan slut för i dag!

Melker kör störtlopp i "Blixten-backen"

Fikamys i värmestugan

Grabbarna spelar på mammornas iPhone's



Mathilda och Marianne redo att ge sig i väg

Där svischade Melker och Micke om oss...

Fjärde och sista dagen gick vi upp tidigt för att hinna packa ihop och städa ur stugan innan 9:30. Det lyckades vi fint med. Mamma & pappa var snälla och fixade det allra sista.

Barnen körde återigen skidskola, och vi åkte själva. Det var underbart väder!
Uppe i högsta backen träffade vi på Mathilda & resten av skidskolegänget..
Vilka framsteg hon gjort!

Melkers gäng lämnade barnbacken och åkte i skidskolebacken. Han fixade stora knappliften galant! Efter skidskolan fikade vi och sen åkte vi lite mera!

Jag blev alldeles tårögd av lycka när vi åkte upp för knappliften på rad efter varandra, och hur vi sen åkte nerför backarna tillsammans. Sån underbar känsla!! Tänk vilken skillnad mot första dagen...

Efter en stund skiljdes vi åt och Mathilda och jag åkte tillsammans. Jag var helt mör i benen och hade dåligt med styrsel i dem.. så runt ett tog jag slut och Mathilda med. Det visade sig att Melker oxå hade gjort det så dom satt i hamburgerian.

Jag och Mathilda åkte dit, och jag bestämde mig för att det var färdigåkt. Mathilda sa samma sak.. så jag gick och hämtade våra skor i bilen. När jag kom tillbaka hade Mathilda ändrat sig.. Hon ville åka mera...

Jag och Melker gick och lämnade in våra saker och satte oss sen i en värmestuga medan Micke & Mathilda åkte mera.. och mera.. och mera...

Melker och jag hann grilla hamburgare, äta, åka tefat, byta om och spela spel innan M&M äntligen kom.. Då var klockan en bit över tre..

Dom åt och så fikade vi lite och klockan fyra lämnade vi Kungsberget. Var hemma strax innan sex - trötta och lyckliga! Vilken underbar helg..

Nu är vi alla sugna på mer skidåkning..
Ska se om vi lyckas få råd med en liiiiten resa till innan säsongen är över..

Morgonens första åk.. på väg till skidskolan!

I väntan på skidskolan

Redo att ge sig av

Mamman var trött i benen och satte sig här för att vila...

.. och där kom lilla sonen nerför backen...


Skidskoleavslutning med diplomutdelning


Mathilda och jag tog sittliften upp till toppstugan

Mammsen & Mathilda ♥

Tefatsåkning i Blixtenbacken

Lite spel innan hemfärden

Här bodde vi.. ringen syns rätt dåligt inser jag...

3 kommentarer:

Hanna sa...

Åh, vad ni verkar ha haft det härligt. Ludvig och Elsa fick syn på en liten backe med lift i helgen, och blev genast sugna på att åka skidor igen. Fast vi ger oss nog inte iväg mer den här säsongen. Men det ger verkligen energi trots att man blir så trött i ben och kropp.

Marianne sa...

Ja, det var en mysig helg även om inte vi fick åka så mycket skidor.
Skulle vara kul om Romme blev av.

Sandra sa...

Ja, Hanna, vi hade det toppenhärligt!
Jag är överraskad själv faktiskt :)

Mamma.. jaaa... det blir ju Romme till helgen :) Roligt!

Kram kram!