lördag, december 25, 2010

Dagarna innan jul...

... I onsdags var det skolavslutning för Mathilda.

Jag har haft jättemycket på jobbet sista tiden, och förhoppningen var att hinna klart innan jul. Men det gjorde jag inte.. Så det blir till att jobba i mellandagarna. Det kändes tungt till en början, men nu har jag förlikat mig med det.. Det blir nog bra för barnen att vara på dagis/fritids tisdag-torsdag. Måndag är vi lediga hela bunten.. då har vi lite skoj att se fram emot... Barnen är dock helt ovetande än..

Hursomhelst, åter till skolavslutningen. Jag hade lite ågren för hur jag skulle göra, om jag skulle vara med eller inte. Vill ju liksom inte att Mathilda ska vara enda barnet utan förälder på plats.. det är min största mardröm typ..

Nu var det så att eleverna skulle samlas i gympasalen för att ha ringlekar och lite sånt. Dit fick inga föräldrar komma, för det är för trångt. Givetvis hade en del föräldrar ändå kommit dit - och det gör mig sur!

Sen så skulle det vara en kort avslutning i klassrummen, och då fick föräldrarna komma med. Så frågan var om jag skulle vara med där.. men det kändes lite overkill iom att Mathilda ändå skulle behöva vara på fritids resten av dagen sen. Så efter noga övervägande bestämde jag mig för att låta bli..

Jag tog mitt dåliga samvete och åkte till jobbet. Senare kunde jag andas ut när Mathilda berättade att det bara varit en mamma med..

Jag jobbade till klockan 14. Då hade vi julfika med avdelningen och efter det fick det vara färdigjobbat innan jul. Jag begav mig hemåt.. Stannade till på Väsby Centrum och köpte dom sista klapparna innan jag åkte och hämtade barnen.

Hade sen bara en uppgift kvar innan jag kunde pusta ut.. att åka och handla maten tillsammans med mamma & pappa och barnen..  Strax efter halv sju drog vi upp till Maxi. Även om där var mycket folk så gick det rätt smidigt att handla och vi hittade allt vi skulle ha..

Kom hem och började lassa upp allt på köksbordet innan jag skulle lassa vidare in i kylskåpet och skafferiet.. Öppnade kyslskåpet och började stuva om lite.. Maten kändes oroväckande varm.. Tempen visade på 20 grader.. Ingen bra temp i ett kylskåp..  Det var bara att inse att vårt kylskåp lagt av.. Det var ju bara en tidsfråga - men det kunde ju kommit lite lägligare..  Micke jobbade och skulle även jobba på torsdagen. Jag kände mig såå uppgiven där jag stod med alla varor. Vad gör man?!

Ringer mamma & pappa och frågar om dom har plats.. Tack och lov kunde dom ta hand om det mest akuta. Resten ställer jag ut i kylväskor i garaget plus att jag tog in Mickes lilla kyl som stått i förrådet. Den fick funka som frukostkyl..

Men hur gör man sen? Kan man få tag på ett nytt kylskåp bara sådär? Är det inte lång leveranstid och så?!

Bästa pappa erbjuder sig att hänga med ut på kylskåpsjakt på torsdagen. Vilken himla tur att jag och barnen bestämt oss för att skippa Junibacken (som är vår dagen-innan-julafton-tradition) och ta en lugn hemmadag i stället.

Strax innan tio på torsdagen stack vi iväg. Först åkte vi till Infra City och sen vidare till Elkedjan på Kom köpcentrum. Där hittade vi ett rostfritt kylskåp från Bosch (samma märke som diskmaskinen) som var fint och verkade bra. Vad man nu kollar på när man väljer kylskåp.. Hursomhelst detta fanns ju då inte i lager - men vi fick ta skyltexet :)

Pappa hjälpte sen till att få bort det gamla, och få det nya på plats. Dessutom körde han tillbaka all mat som dom fått ta hand om.. Vilken snäll pappa jag har! Jag är dig evigt tacksam..

Under eftermiddagen hann vi även med en fika hemma hos gammelmormor & gammelmorfar. Där vara även mamma & pappa och moster & morbror. Trevligt!

På kvällen städades det lite och granen togs in och kläddes. Det blev så fint så.. Granen var alldeles proppfull med prydnader.. *ler*

Nåja, det blev en bra dag till slut ändå - men den blev allt annat en lugn..
Men vi har i alla fall ett nytt kylskåp - ett jättefint kylskåp :) Nu ser vi ännu mer fram emot en köksrenovering...

Mathilda innan skolan i onsdags..
Fråga mig inte om minen eller posén.. vet inte vad hon gjorde riktigt :)

Inga kommentarer: