fredag, maj 28, 2010

Utvecklingssamtal och femårskontroll

I går när jag åkte från jobbet för att hämta Melker så blev jag lite sen. Kom till förskolan 16:20, blev iofs bara fem minuter sen..

När jag kommer dit så tittar en av fröknarna på mig och säger "Du har glömt va?"
JÄRNSPIKARS! Vi skulle ju haft utvecklingssamtal klockan 16:00. Fy fasiken vad jag skämdes...

Vi körde på med samtalet ändå, trots att det blev lite försenat. Samtalet gick bra, och hon hade samma bild av Melker som vi har. Att han har mognat mycket och leker på ett annat sätt än tidigare. Förut fladdrade han runt mer och hade svårt att koncentrera sig på EN lek, han ville gärna vara med överallt.

Hon berättade även att han är rolig, väldigt empatisk och väldigt frågvis. Hon hade vid nåt tillfälle frågat honom om varför han frågade så mycket och Melker svarade då; "För att jag är Nicke Nyfiken!"

Som sagt, jag skämdes rätt mycket för att glömt bort samtalet, men på ett sätt så känns det bra! Bra på det sättet att jag känner mig mänsklig... För något år sedan hade jag förmodligen brutit ihop fullständigt om jag missade en sån här grej...

På kvällen hade vi bjudit hem mamma (pappa var på väg hem från Holland) och Nicklas & Max (Sandra var sjuk) på födelsedagsmiddag. Älskade mamma fyllde år ♥
Vi åt grillad fläskfilé med limesås och potatissallad. Ett gott glas rött till det... Till efterrätt åt vi svenska jordggubbar och glass.. Mumma!

Vi busade med Max så att vi tjöt av skratt allihopa.. Han kastade ett armband i golvet..
Hur kul låter det? Men som sagt, vi tjöt av skratt...

I dag var vi på femårskontroll på BVC. Melker ville inte... trots att jag lovat att det INTE skulle bli någon spruta... Den spar vi till hösten, vi prioriterar fästingsprutan i stället...

Hursomhelst, Melker bestämde sig för att blunda under hela besöket. Men det gick över rätt snabbt... Han var 108 cm lång, vägde 17,6 kg och hade utmärkt syn. Överhvuudtaget så var allt toppen. Han visade att han kunde skriva sitt namn, räkna bokstäverna i sitt namn tyst i huvudet och hoppa på ett ben..

Vi fick med oss emla-plåster hem, så att vi kan förbereda oss för fästingsprutan. Ska försöka ta den nästa fredag...

Nu är det helg!
Härligt!

I morgon står städning och badning av barn på schemat.
Klockan 13:40 ska Mathilda spela klarinett på stora torget i Sigtuna. Det är Kulturskolans dag. Sen ska vi hem till mamma och pappa vid tretiden och fira deras födelsedagar.

Vad vi ska göra på söndag har vi inte riktigt bestämt, men vi skulle behöva kolla vilka plattor vi ska köpa...

Kram ♥

Inga kommentarer: