fredag, augusti 21, 2009

Veckan sprang förbi...

I måndags började vår stora tös i andra klass.. Det är helt galet!
Klockan tio var det upprop, och jag hängde med henne. Först lite prat av rektorn på skolgården och sen in i klassrummet en stund.. En dryg timme senare var vi hemma igen.

Mathilda ser verkligen fram emot att gå i tvåan. Hon ser fram emot att få ha slöjd, elevens val och att få vara med i kören!

På eftermiddagen hade jag ett möte på dagis, och då fick Mathilda vara med på dagis och äta mellis där och lajja med barnen. Väldigt kul tyckte hon att det var!

I tisdags var det jobb, skola och dagis. På kvällen skulle Mathilda haft fotbollsträning, men vi skippade den. Alla var trötta, det regnade och hennes gympaväska låg kvar på skolan. Nu i efterhand har vi bestämt oss för att lägga ned fotbollen.. Vi pallar helt enkelt inte mer än en "efter-skolan-aktivitet", och iom att Mathilda inte är särskilt intresserad så känns det som ett lätt beslut.

I onsdags fick vi med oss en kompis till Mathilda hem. Det gick väl helt okej, men det blev lite försent. Vi har nu bestämt oss för att införa lite mer tydliga rutiner i hemmet.. Det behövs om vi ska orka med hösten...

I går var det torsdag, och jag var på Maxi Arlanda och jobbade. Kul som vanligt. Nåt jag saknar är kundkontakten, och det är kul att kunna få känna av den ibland..
Åkte sen hem och lämnade bilen, och gick ner till skolan för att hämta Mathilda. I samma stund som jag hämtade henne bestämdes det att hon skulle hänga med en kompis hem, så jag fick återvända hem utan dotter.

När jag kom hem hade Micke och Melker nyligen kommit hem. Jag satte igång med att skala potatis inför middagen. Då ringer en kompis till Melker och undrar om han vill komma och leka.. det ville han, så Micke gick iväg med honom och jag börjar smida planer här hemma...

Vad gör man när man får barnfritt i en och en halv timme en fin torsdagskväll i slutet av augusti??? Jo, man åker och cachar såklart.. Jag var sugen på att prova på en multicache så det bestämde vi oss för att göra.

Vi tog bilen till Steninge slott där vi parkerade. GPS'en tog oss fram till ett gammalt förfallet hus där vi skulle räkna antalet skorstenar för att kunna räkna ut nästa position vi skulle fram till.
Vid det andra stället fanns ytterligare ett övergivit hus. Det har tydligen inte stått tomt så länge. Det fanns till och med en del leksaker i trädgården, och även två gräsklippare ståendes.. Otroligt märkligt att ett hus kan lämnas så där vind för våg.. Vi blev väldigt nyfikna och funderade på vad som kan ha hänt?
Hur som helst så skulle vi räkna antalet fönster där för att ta oss fram till den tredje positionen.

Även vid det tredje stället fanns ett övergivet hus. Ett jättefint hus med fin omgivning.. Varför står det där ensamt och övergivet? Undrar var man kan få svar på dessa frågor? Jag vill ju veta...

Vid det tredje huset skulle vi räkna trappstegen för att få slutpositionen. När vi närmade oss cachen började det kännas lite scary... Det var förfallna hus och byggnader som låg ensligt i skogen.. Vid ett ställe stod en port och slog.. Jag har kanske sett för många filmer?! Kände mig inte alls bekväm där vi var.. Men Micke hittade snabbt cachen och loggade den.

Glada och njöda över att ha fått en härlig promenad och att ha loggat vår första multicache så åkte vi hemåt igen. Jag hämtade barnen, och Micke åkte hem.

När jag och barnen kom hem, så hade vi fått oväntat besök av mamma och pappa. Fikade lite med dem innan det var dax att natta barnen.

Nu är arbetsveckan slut! Skönt.. det har varit segt även denna vecka...
I kväll har Mathilda varit på badkalas i Sigtuna, och jag var med henne där. Himla kul!
Blev impad över hur bra hon simmar nu - och över att hon hoppade från trean.. WOW!


Just det.. jag råkade visst svänga av motorvägen i morse på väg till jobbet. Hamnade i Väsby och där fanns en drive-in cache..


Korvätande fröken i simhallen


Här övas det hopp från trampolinen. Senare hoppade hon även från trean, men det fick jag aldrig nåt foto på..

Inga kommentarer: