lördag, augusti 01, 2009

Danmarksresan

Nu är vi hemma igen, och jag tänkte ge mig på att skriva en liten dagbok om vår resa...

Fredag 24:e juli Vi kom i väg med fullastad bil strax innan åtta på morgonen. Allt gick lugnt och sansat fram till Järna ungefär. Då fick Melker ett psykbryt över att hans böcker var nerpackade i resväskan (det var han själv som bestämt att dom skulle ligga där). Han ville tvunget läsa dom just då.

Ett stopp var inplanerat i Järna, mycket lägligt. Vi skulle ta en cache där.. Det gick väl sådär, barnen var inte riktigt med på noterna om man säger så.. Det var livat och glatt. Not.. Nåväl, Micke fiskade i alla fall fram cachen, och barnen fick varsin grej. Minns inte vad Mathilda tog, men Melker tog ett mynt.. som han fem sekunder senare tappade och då bröt han ihop igen.. Underbart!

Vår plan var att vi skulle fika vid Saltå Kvarn, men dom hade inte öppnat ännu, så vi fick nöja oss med att köpa bullar och ta med hem. Köpte även en varsin påse cashewnötter till barnen, så sen gick det bra att åka bil igen..

Det gick faktiskt så bra att vi åkte hela vägen ner till Gränna i ett svep. Eller inte riktigt fram till Gränna förresten, vid Brahehus stannade vi för att äta vår matsäck. Vi hittade till slut ett bord där vi åt vår medhavda matsäck. Det var kallt och blåsigt, och inte särskilt mysigt.. men bullarna från Saltå kvarn var fantastiska. Tack för tipset mamma...

Micke och Mathilda myser och äter bulle

Melker med sin senaste fotoposé

Nåväl, vi fick i oss maten och gick ner till ruinen för att titta - och för att leta upp en cache :)Den hittades utan problem. Problemet var att smyga och få Melker att prata tyst, han ville helst skrika ut "VI HAR HITTAT SKATTEN"....

Familjen framför ruinen

Mathilda med härlig bakgrund...

...och Melker med samma härliga bakgrund

Här har mamman grävt fram skatten och signerar loggboken

Vi fortsatte ner mot Gränna. Även där hade vi tänkt att ta en cache, men vi körde lite fel och så var det så snablans mycket bilar överallt så vi skippade den. Gick in och kollade på lite Franssons polkagristillverkning i stället. Såklart köpte vi med oss varsin polkagris att snutta på i bilen...

Melker hittade en snygg hjälm..

Mathilda med jättepolkagrisen utanför Franssons

Vi lämnade Gränna och åkte mot Alingsås. I Alingsås stannade vi till vid stationen för att ge barnen varsin Risifrutti och lägligt nog så fanns en av familjen Lithvalls cacher där. Så den var vi ju bara tvugna att ta.. Micke hittade den till slut efter en del letande.

Kom fram till familjen Lithvall vid halv fem eller nåt sånt. Barnen var lite småblyga till en början, men sen gick det snabbt och dom lekte för fullt igen.
Rickard hjälpte oss med en karta till gps'en, och Hanna visade mig en massa tips och trix i ett program som jag fattat noll av. Vi bjöds på smarrig middag, och sen gick vi ut i skogen för att finna ytterligare två av deras cacher. Kul!

Den här cachen hittade jag - men Micke fick krypa in och ta den :)

Sen gick vi hem och åt blåbärspaj. Efter det åkte jag och Hanna till Maxi för att handla. Vi skulle köpa med oss lite färskvaror till Danmark nu när vi inhandlat en elektrisk kylbox. Vi hade ju blivit förvarnade att allt var sååå dyrt i Danmark..

När vi kom tillbaka från Maxi var det nattningsdax. Vi somnade nog rätt fort allihopa.

Lördag 25:e juli Mathilda vaknade tidigt. Ivrig inför Danmarksresan. Melker sov lite längre, och honom fick vi till slut väcka.. Vi åt frukost och sen fick Mathilda en pianolektion av Hanna. Jättekul! Så nu vill Mathilda börja spela piano...

Vid tiotiden lämnade vi Alingsås och åkte till Göteborg. Vi kom till färjterminalen i väldig god tid och fick vänta rätt länge på att åka på färjan.

Familjen i väntan på att få åka på färjan

Vi blev hälsade välkomna av Nicke Nyfiken

Färjan över till Danmark tog två timmar. Vi åt lunch, lekte hos Nicke Nyfiken och byggde lego så det gick hyfsat fort.

Mathilda på färjan.. mamman fick ångest av att stå här.. så jag var tvungen att gå in

Väl i Danmark hade vi ungefär en timme att köra till huset i Lökken. När vi kom fram hade de andra (mamma & pappa och Nicklas, Sandra & Max) precis kommit.

Vi började bära in väskorna, och rotade fram badkläderna. Sen dök Mathilda, Melker och jag ner i poolen medan Micke fortsatte bära väskor. Det var fantastiskt skönt med inomhuspool. Så lyxigt!

Gruppkram i poolen

Första middagen - tacos

Efter middagen gick vi ner till stranden. Otroligt blåsigt på vägen dit, sanden yrde. Inte alls skönt.. men väl nere på sanden så var det lugnare. Vi badade fötterna och njöt av den underbara stranden och solnedgången.. Så vackert!

Micke på väg ner till stranden

Vi höll inte på att få med oss barnen därifrån, men efter att ha lovat att vi skulle gå och bada dagen efter så följde dom med..

Att sova gick sådär. Vår familj låg i ett litet rum med våningssängar. Små rackare.. max 80 cm breda. Melker vill inte alls somna själv, så jag fick ligga och trängas med honom i sängen. När han somnat så smet jag över i andra sängen. Nån timme senare vaknade han och kom över till mig.. När han somnat så smet jag över i den andra sängen och så vidare.. Vi vandrade fram och tillbaka ett par gånger. Så fortsatte det resten av veckan..

Söndag 26:e juli Mickes födelsedag!
Denna dag visade det sig blåsa ännu mer än dagen innan.. suck! Det blev en hel del bad inne på förmiddagen, men efter lunch tog vi oss ner till havet. Jag och Micke var cachesugna, och ville bara ta en cache först så barnen gick med mamma & pappa ner till stranden medan vi stack i väg och tog cachen. Den hittades fort..

Intill denna fina kyrka hittades cachen

Vi tog bilen ner till stranden för att slippa all sandblåst på vägen dit. Att köra ner bilen på stranden är ju helt klart en annorlunda grej.. Känns skumt - men himla bekvämt! Jag kastade av mig kläderna och sprang ut i vattnet.. men jag kom inte så långt för jäklars vad kallt det var, och jäklars vad det blåste och jäklars vad mycket maneter det var. Mathilda som skulle doppa sig tillsammans med mig tvärvände när hon såg maneterna och vägrade sen närma sig vattnet igen.

Jag som knappast är en badkruka, hade inte heller nån lust att bada. Surt.. Det var ju liksom det här jag sett fram emot allra mest.. Alla sköna bad i havet..

Vi var väl på stranden i max 10 minuter innan vi gav upp och åkte därifrån. Det fick bli en bilutflykt i stället...

Vi hamnade först vid något som hette Strandfogegården. Tog en cache där, och hade tänkt köpa en glass. Men vi hade inga kontanter och dom tog inte kort så vi åkte vidare.

Åkte då till Lönstrup där vi först letade upp en bankomat och sen en glasskiosk och kunde köpa oss varsin glass. Passande nog fanns en cache bara ett par meter ifrån glasskiosken, så den plockade Micke. Tyvärr var det alltför blåsigt nära havet, där glasskiosken fanns, så där kunde vi inte vara kvar. Det är inte gott med sandpudrad glass.

Vi åkte i stället in mot "stan". Där stannade vi och letade efter ytterligaren en cache. Men den gick vi bet på.. Visade sig sen att det var en Multi och då var det inte särskilt konstigt att vi inte hittade den.. Vi glev in till en glasblåsare i stället. Det var kul att se honom göra en fin vas.

Hem till huset igen för mer badande...

Födelsedagsbarnet in action

Efter middagen åt vi tårta. Hade köpt två glasstårtor, och det var en himla tur att vi köpt just två.. Den första jag öppnade hade uppenbarligen varit helt tinad och sen fryst igen.. Det var en enda sörja med chokladlinser på :(

Här har vi den friska tårtan. Visst passar den bra för en 41-åring :)

Måndag 27:e juli Denna dag bjöd på både regn och blåst. Härligt!

Barnen och morfar passade på att bubbla en stund...

Vi gjorde en utflykt till Hirtshals där vi gick på Nordsöen Oceanarium. Vi var långt ifrån ensamma om den tanken.. Jisses så mycket folk där var!

Kön...

Jag vet inte om jag var sådär superimponerad.. Klumpfisken var ju iofs kul att se, men resten var inget vidare. Vi konstaterade att vi kanske gjort och sett för mycket.. Är svårimponerade :)

Men vi slog i alla fall ihjäl ett par timmar där.

Tror det var Melker som fotade sina fina päron här :)

Jävlar vilken snygg bild.. vilken gigantisk näsa!

På vägen tillbaka tog vi en cache i Hörring. Letade efter ytterligare en, men den hittade vi inte.. Även den uppmärkte vi sen var en Multi..

Här var det nog dax att sova :) Nöjd nu Sabina? *ler*

Tisdag 28:e juli Vi gick upp relativt tidigt och stack iväg neråt i landet. Knappt tre jobbiga timmar tog det oss innan vi började se skyltarna med Billund på. När vi kom fram till Legoland såg vi hur mycket folk som helst som var på väg in, och köerna såg sådär halvkul ut.. Nåja, det var bara att bita ihop och ställa sig i kön - men först skulle vi bara kolla in var hotellet låg och hämta våra biljetter där.

Hotellet var superfint och barnen blev saliga över alla fina legoskapelser som fanns där.. Det var ju bara början :) Vi hämtade våra biljetter, och blev då hänvisade till hotellets direktingång i parken! Shit så lyxigt.. dom där köerna vi fått ångest av behövde vi alltså inte bry oss ett skvatt om.. Toppen!

Vi åt våra medhavda mackor på en parkbänk och gick sedan runt och kikade i Miniland och sa "Wow" åt allt fint.. Vid halv fyra var vi alla lite småsega och toanödiga, så vi bestämde oss för att ta en paus och gå och checka in. Superskönt att kunna ta en paus på rummet..

När vi kom in i rummet så låg det varsin Bionicle, nyckelband och pennor till barnen. Dessutom så fanns ett legobord i rummet som man kunde leka med. Så vi blev kvar på rummet ett tag.

Jag hade blivit tipsad om Quick pass, så det hade jag skrivit ut i förväg men vi orkade inte riktigt styra upp besöket första dagen så vi struntade i att använda dom flesta. Däremot hade vi tid till något som hette Atlantis vid halv fem, så vi bestämde oss för att kolla vad det var för något.

Det visade sig vara hur lång kö som helst, men vi med våra quick pass gick förbi hela kön. Det var nästan så att det kändes skämmigt..

Atlantis var toppen! Nordsöen som vi besökt dagen innan var blaha i jämförelse mot detta.. Här fick se fina fiskar & hajar i häftiga LEGO-miljöer.. Tre gånger hann vi med Atlantis under vår vistelse :)

Vi blev kvar inne på Legoland till 21:30 på kvällen. Då var vi alla rätt slut..
Men det fanns ju en del att göra på hotellet oxå, så barnen var inte alls sugna på att gå upp på rummet och sova. Vi kom väl i säng runt 23 eller nåt..

Filminspelning

Mina fina barn :)

Lejonfamilj...

Giraff...

Zebror...

... alla placerade vid safaritåget som barnen åkte.

Frihetsgudinnan

Söta svampar intill "Små grodorna" som Mathilda åkte

Micke och Mathilda drar sig uppåt

Familjen laddade för vattenstrid

Mathilda på väg mot land, nöjd efter en lyckad fullträff :)

Glasspaus på hotellet

Mathilda inuti ett akvarium inne på Atlantis

Mathilda i hajens gap

Nu har vi precis släckt en eld tillsammans...

Här trivdes Melker...

Pirat intill piratbåtarna

Melker än så länge nöjd.. sen blev det läskigt..

Mathilda upprymd

Inväntar middagen.. pizza!

Cool bakgrund i hotellreceptionen. En hel vägg med olika legogubbar, och så denna cykel som åkte fram och tillbaka.

Mathilda bygger ihop sin Bionicle

Onsdag 29:e juli Vi vaknade omkring åtta. Melker fick vi väcka.. Han sov som en liten gris...
Gick ner och åt frukost. Satte oss precis intill lekrummet.. Toppen, då kunde vi plocka frukost i lugn och ro medan barnen byggde lego.

Överallt en massa legodetaljer

Melker åt ägg och bacon så det sprutade ur öronen

Indiana Jones stod precis intill vår uppgång till rummet

Utanför hotellentrén

Hotellgästerna släpptes in i parken 09:45. Micke och barnen ställde sig direkt i kön till Atlantis, och jag gick vidare för att gå till Quick pass-automaten och skriva ut biljetter. Det var inte bara jag som tänkt samma tanke.. Det var några före mig i kön, och det tog rätt lång tid.. Jag stod väl i kö ungefär en halvtimme för att slippa köa.. Kändes rätt ironiskt :)

Men det var det verkligen värt! Så himla skönt att bara gå rätt förbi kön.. Man fick ju skriva ut en per/person och attraktion.. men Melker åkte inga av dom attraktionerna, så Mathilda fick hans biljett :)

Mathildas absoluta favvis blev Draken och Vikings River splash. Vet inte hur många gånger hon åkte dem båda... Piratkarusellen (en variant av tekopparna) åkte hon också ett gäng gånger.

Melker gillade mest Pirate splash battle och Jungle rally.

En annan cool grej, det var Byggare Bob-filmen som visades i 4D. Hur tufft som helst!

Vi avslutade hela besöket med att shoppa i butiken.. Det var vi inte ensamma om.. Puh! Vilken ljudvolym när trötta och griniga barn går bananas i en butik fylld med lego...

Micke gick ut med barnen, så jag stod där själv i kön och halvsov. Var helt slut..
När jag sen handlat färdigt så hittade jag inte Micke och barnen - och Mickes telefon var urladdad. Tog oss 30 minuter att sammanstråla igen, och då var jag nära till gråten av trötthet.. barnen med för den delen.

21:45 satte vi oss i bilen och åkte de drygt 30 milen till Lökken. Vi var framme vid stugan 0:30.

Vi är urnöjda med vårt Legoland-besök. Är mycket nöjda och glada över att vi valde att vara där i två dagar och att vi valde att bo på Legoland hotellet även om det var dyrt. Det gav oss en guldkant..

Vi är imponerade över att även fast det var så mycket folk, så var det i stort sett aldrig några köer till toaletterna. Ett stort plus.. Sen så var det så himla rent och fräscht överallt. Skräp som låg på marken fick inte ligga kvar länge innan någon städade upp det.
Däremot tog det rätt mycket tid de gånger vi köpte mat.. kanske valde vi fel tidpunkt?!

Mathilda är helt klart den som fick ut mest av Legoland. Melker var lite för liten för att uppskatta allt..

Jag tror inte alls att det är omöjligt att vi återvänder inom ett par år :)

En annan kul grej var att jag träffade på en bloggvän, Linda, som jag aldrig träffat förut. Helt plötsligt såg jag henne bara där med sina barn och tyckte det var något bekant med henne. Efter en stund kom hon fram och hälsade. Kul :)

På vägen ner till Danmark hade Sandra & de andra träffat på Sten & Stanley - och på Legoland såg jag Christer Sjögren.. Vad smäller högst?! Hi hi.. Heta kändisar :)

Nu har även Melker fastnat i hajens gap

Melker och jag åker monotrail

Melker poserar

Mathilda träffade på en läcker tjej

Mellanmål.. popcorn

Coolt i affären - lego på lösvikt

Torsdag 30:e augusti Planen från början var att vi skulle åkt till Skagen denna dag. Micke hade då tänkt att stanna hemma med barnen som behövde ta det lugnt efter Legoland. Vi var alla rätt slitna, men jag ville så gärna hänga med till Skagen.

Nu visade det sig att vädret skulle bli katastrofdåligt, så Skagen lockade inte och alla var hemma på förmiddagen. Grinigt och gnälligt, kanske inte helt oväntat..

Efter lunch bestämde vi oss för att sticka i väg på lite caching. Vi åkte till Blockhus... det regnade... Första cachen fick Micke ta själv.. Melker sov i bilen, och Mathilda var inte inte så sugen på att ge sig ut..

Även andra cachen skulle Micke ta själv, men det hittade han inte. Jag gick ut och kollade lite, men hittade den inte heller. Surt..

Vi åkte ner till stranden för att köpa glass. Jättelockande i snålblåsten.. men men nåt måste man ju pigga upp sig med :)

Micke har tagit dagens första.. och enda cache...

Glass i Blokhus. Mathilda ser lagom frussen ut...

Stranden.. inte så många badande här denna dag..

På kvällen blev det bad & yatzy!

Fredag 31:a juli Vädret var väl inte så värst mycket bättre än i går, men vi åkte ändå till Skagen. Väl där åkte vi länge runt och letade parkeringsplats.. det tog tid innan vi hittade någon. När vi väl hittat en så promenerade vi omkring i blåsten och njöt av Skagen.. eller?!

Mathilda framför en vacker Hortensiarabatt

Mormor & Mathilda. Visst ser dom ut att njuta av sommaren...

Vi gick in på en italiensk restaurang och åt lunch. Jag åt en god köttbit, Micke åt carbonara och barnen åt pizza.

Far & dotter på restaurang

När vi var mätta och belåtna åkte vi ut mot
Grenen. Det kändes sådär lagom lockande att besöka udden när det blåste så fruktansvärt, men när vi ändå var där så var vi ju liksom tvvungna..

Vi började gå en bit och sanden piskade oss hårt. Mathilda vägrade gå en meter till, så hon och jag vände medan Micke & Melker gick vidare. Jag och Mathilda bestämde oss för att åka med Sandormen istället, en kärra som drogs ut på udden av en traktor.

Även om det stormade rejält och sanden piskade, så var det otroligt häftigt att se när de båda haven möttes. Fascinerande! Jag är glad att vi inte vände om utan att ha sett detta..

På vägen hem stannade vi och tog en cache. Försökte oss på ytterligare en, men den kunde vi inte hitta....

Sen var det bara att åka hem, äta middag, bada i poolen en sista gång och sen packa ihop.

Lördag 1:a augusti Lämnade huset strax innan åtta. Kändes lite taskigt att lämna de andra med all städning, men vi skulle åka med en färja två timmar tidigare än de andra så vi hade inget val.

På färjan fortsatte jag min kändsisspaning.. vi satt bakom Louis Herrey :)

Hemresan blev rätt seg och slitsam.. många stopp. Gjorde ett kul stopp i Borås, där jag och Mathilda gick och tog en cache. En bamselåda full med en massa leksaker.. Det blev en kul paus i bilåkandet!

Den stora lådan som låg gömd i skogen

Vi gjorde ett stopp i Braehus igen

Strax innan åtta på kvällen var vi hemma. Skönt!
Så skönt att äntligen få sova i härliga sängen igen... borta bra men hemma bäst :)