tisdag, december 23, 2008

Helgen

I fredags hämtade jag barnen, Micke jobbade sent.
Mamma kom hit och åt tacos med oss. Trevligt!

I lördags jobbade Micke, och jag var hemma med barnen. Jag gjorde köttbullar och julgodis på förmiddagen. Mitt på dan kom mamma och pappa hit och hämtade upp oss för vidare färd ut till Nicklas, Sandra & Max! Det var premiär för barnen att få träffa Max. Lilla, lilla skrutten - som nästan dubblat sin födelsevikt men ändå är så liten... Det var mysigt att träffa dem!

Vi åkte hem, och hann vara hemma en stund innan det var dax att skjutsa mamma och pappa till stationen. Dom skulle iväg på julmiddag med mammas jobb.

Åkte sen och hämtade upp Mathildas kompis Emma som skulle sova hos oss. Kände mig totalt oinspirerad till att laga mat, så vi åkte helt sonika till McDonalds och köpte med oss mat hem till barnen. Jag åt tacorester till middag.

Kvällen blev rätt sen, men gick ändå över förväntan. Tjejerna somnade utan alltför mycket fnitter och tjafs :)

Söndagsmorgonen blev tidig. Runt sju vaknade barnen.. puh.. Jag var trött då!
Jag fick ligga kvar till åtta och sen var det akut frukosthunger, så jag fick snällt gå ner och fixa. Sen var det full rulle här hela förmiddagen... det byggdes kojor och drogs fram grejer så jag blev alldeles matt... Nåja, dom hade ju kul i alla fall..

Strax efter ett hämtades Emma, och då började vi göra oss klara för att åka till stallet. Mathilda har varit lite inne på att sluta rida, för det är för jobbigt, men jag ville att hon skulle rida denna sista gång för terminen då hon missat de senaste gångerna och iom att vi betalat en del för att hon ska få rida.. Ville dessutom att hon skulle känna hur det kändes, om hon ville fortsätta eller ej...

När vi skulle klä oss fick jag ett mindre utbrott på Melker... Precis allt var fel... I bilen sen så tjafasde jag och Mathilda, och det blev tjurigt så när vi kom fram till stallet så ville hon inte alls rida. Men ångrade sig sedan..

När vi kom ner till ridhuset visade det sig att det inte fanns några ledartjejer där som det brukar. Föräldrarna ledde där det behövdes.... det var svårt för mig att fixa det i och med att jag hade Melker med mig. Men Mathilda ville testa att rida själv, och det gick alldeles strålande!!! Det var ett par saker som hon inte fixade, men i det stora hela så gick det hur bra som helst och jag såg hur hon växte! Det hon tycker är svårt är det där med att rida lätt i traven, men även det gick urbra! Kul.. Hon gick även själv med hästen upp till stallet efter lektionen medan jag och Melker gick en bit efter. Efteråt var hon taggad att fortsätta rida. Vi får se hur det blir!

Hem och bytte om, och så åkte vi upp till mamma och pappa för den årliga tomteparaden. När vi svängde in på Svampvägen så hade parade just börjat och jag släppte av Mathilda medan jag åkte och lämnade bilen och Melker hemma hos mamma och pappa. Gick sedan i kapp paraden och Mathilda. Mathilda, dagen till ära klädd i lucialinne, hade fått en fackla som hon gick med. Mysigt!

Efter en stund kom pappa och lämnade Melker, han hade ångrat sig och ville gå med oss. Till början var han rätt blyg, men när dagiskompisarna Jonathan och Victor anslöt så blev det full rulle... När parade sen närmade sig mamma & pappas hus så hastade vi, plus Alva, dit för att kunna ta emot tomten när han kom. När det väl ringde på dörren så ville barnen först inte gå dit, men till slut vågade dom ta emot påsarna av tomten :)

Vi stannade kvar och åt middag, och efter en stund anslöt även Micke. Strax efter sju gick vi hem och sen var helgen slut.

Inga kommentarer: