söndag, november 16, 2008

Helgen

Då var ännu en intensiv helg över. Det är så mycket som ska göras under helgerna..
Jag borde nog göra som en vän från marslistan sa; "Boka in en mysbyxhelg framöver!"

I lördags morse bangade vi Skrinna. Mathilda hade ingen lust att stressa i väg och det kändes helt okej även för oss andra... Vi fick en lugn morgon i stället. Skönt. Barnen lekte med lera. Lera som började bli lite gammal och sen var det små lersmulor över hela köket. Det fick mamman såklart ta hand om.

Mitt på dagen åkte vi ner till frisören för att se om det fanns tid för att klippa barnen. Vi hade tur, det var tomt där så det var bara att kliva in och hoppa upp i stolen. Melker började och sen var det Mathildas tur. Båda var jätteduktiga och blev så fina så :) När vi ändå var där, och det fanns tid så passade jag på att klippa mig oxå. Läskigt... Jag har gått till samma frisör sen -92 och hos henne kan jag bara kliva in och säga gör vad du vill. Jag litar fullständigt på henne... Men nu är hon mammaledig och jag har inte klippt mig sen innan sommaren och nu började jag få lite panik för det såg så ovårdat ut...

Nu är håret en bra bit kortare, men jag vet inte om jag känner mig nöjd eller inte.. Känns annorlunda mot vad det brukar.. Hmmm...

Efter klippningen åkte vi hemåt för att få i oss lite mat innan vi hastade vidare. Mathilda skulle på kalas 14:00, och samtidigt skulle jag och Melker gå på teater. Av en händelse så tittar jag på kalasinbjudan 13:20 och ser att jag tagit fel på kalastiden. Kalaset började inte alls 14:00, det började 13:00. PANIK!

Det var bara att kasta på Mathilda kläderna och dra iväg. Hon gled in på kalaset en halvtimme sent, men tog det hela med ro tack och lov. Usch så dum jag kände mig...

Jag åkte hem igen, kastade i mig mat, och så var det dax att dra i väg med Melker. Vi skulle åka till biblioteket och se på dockteater; Snurran äter ketchup. Vi kom dit rätt sent, och fick en dålig plats. Bytte plats två gånger och till slut såg Melker bra. Men efter bara 20 minuter var han nöjd... Då ville han inte se mera, han ville åka hem. Jahapp... Det var det :)

Vi åkte till Coop och handlade några småsaker, och sen var det dax att hämta Mathilda på kalaset. Fick med oss ytterligare ett barn hem oxå. Så det var full fart här hela eftermiddagen. Slängde dessutom in lite pepparkaksbak efter middagen..

Kvällen blev lugn!

I dag söndag så blev det återigen en lugn morgon. Melker vaknade iofs innan sex, men Micke som är morgonpigg fick gå upp med honom. Jag pallade inte...

Strax efter tio drog vi iväg till Steninge Slott där årets julmarknad dragit i gång. Känns i tidigaste laget.. FotoSmile var där och vårt mål var att fota Melker, då han missade årets dagisfotografering. Melker har påpekat att de andra barnen fått upp nya bilder på sina hyllor, men inte han, så därför var han helt med på noterna innan...

När vi väl kom dit ville han inte alls.. I stället gick vi ett varv på julmarknaden tillsammans med mamma och pappa som vi mött upp där. Det var väl det gamla vanliga som fanns där... Tycker som sagt att det känns lite tidigt med julmarknad, men vad sjutton det är bara 39 dagar kvar till jul...

Innan vi åkte hem gjorde vi ett nytt försök att gå till fotografen, men han ville inte alls så det var bara att ge upp. Åkte hem och åt lunch, och sen var det återigen dax att dra vidare. Den här gången till stallet. Vi åkte hela familjen, och dessutom kom mamma och pappa även dit.

Mathilda valde hästen Thunder. Han stod i stallet, så hon fick hjälpa till att göra honom klar innan det var dax att gå ner till ridhuset.


Min fina hästtjej i sin nya ridutrustning.

Har sån tur att jag fått en massa grejer av en arbetskamrat. Stövlar, ridhjälm, säkerhetsvästar och en massa kläder. Hur bra som helst!

Thunder visade sig vara en ung häst, som inte riktigt pålitlig än. Det verkade som att han inte var så populär bland ledartjejerna och dom byttes av ett antal gånger under lektionen. Själv vågar jag mig inte på att leda.... orkar liksom inte springa med när dom travar. Ytterligare en anledning till att gå ned i vikt...

Jag var rädd att Mathilda skulle bli lite avskräckt efter den här lektionen, men det verkade inte så. Hon kommer nog däremot inte att välja Thunder igen den närmsta tiden...

Efter ridningen så fikade vi lite snabbt, och sen åkte vi hem.
Micke skulle i väg på en hemlig resa med jobbet. Dom skulle åka till Kalmar men ha med sig pass hade chefen sagt... Nu vet jag att dom nyss landat i Glasgow. Låter lite roligare än Kalmar :)

Jag och barnen åkte upp till mamma och pappa och åt middag med dom. Gott och trevligt! Passade även på att låna mammas kamera och ta lite bilder på Melker. Får lösa det så när han vägrade ställa upp hos fotografen...



Nu ligger båda barnen och snusar i vår säng så jag ska gå upp och lägga mig intill dem. Mys!

1 kommentar:

Camillas dagar sa...

Oj, vilken mysig helg! Julmarknaden på Steninge slott låter supermysig, synd att inte sonen ville fotograferas bara. :(
Kram på dig!