fredag, juli 25, 2008

Överraskningsresa

Nån gång i våras så pratade jag och Mathilda om att pappa Micke fyller jämt i sommar, då han fyller 40 år. Mathilda kontrade då med att det gör ju faktiskt hon oxå nästa år, då fyller hon ju åtta år och det är ju jämt. Det har hon förvisso helt rätt i, men jag förklarade att man brukar fira extra då någon fyller jämna tiotal.

Exempelvis då mormor fyllde 50 år - då åkte vi till Mallorca, och när farfar fyllde 60 år - då åkte vi till Kolmården och i sommar fyller pappa 40 år och då ska vi ha en stor fest här hemma.

Mathilda frågade då var vi skulle åka när pappa fyllde år?? Jag berättade för henne att vi inte skulle åka nånstans i och med att vi ska ha fest då han fyller år. Det gick hon inte med på - så klart att vi måste åka nånstans!

Så det var där det bestämdes, på gångvägen ner mot skolan, vi skulle ordna en överraskningsresa för pappa Micke!

Mathildas första förslag var att vi skulle åka till Junibacken...
Nja, sa mamman. Det är nog inget för pappa..

Mathildas andra förslag var att vi skulle åka till Pelle Svanslös Hus...
Nja, sa mamman igen. Det är nog inget för pappa.

Mathildas tredje förslag var att vi skulle åka till Tom Tit i Södertälje.
Hmmm... sa mamman. Det kanske kan vara nåt!
Där var jag och barnen förra sommaren tillsammans med mormor & morfar och dit har vi ju pratat om att åka igen så att pappa kan följa med. Vi kollar på det, sa mamman.

Sen funderades det på andra alternativ, men kravet var att det skulle vara nåt för hela familjen. Funderade på Tällberg, Trosa, kryssning och några andra alternativ men inget kändes klockrent.

Så hittade jag ett Tom Tit-paket på Bommersvik och tänkte "Jag slår till!"
En dag på Tom Tit och sedan övernattning på Bommervik, plus att vi la till en dag på Sydpoolen.

Jag var ganska övertygad om att Micke skulle veta om denna resa då dagen var inne, men Mathilda har inte sagt en knyst! Jag är imponerad!

Jag kan erkänna att jag var lite orolig för hur det hela skulle tas emot, att Micke kände "Nej... jag vill inte åka i väg, jag vill vara hemma". Lite så kände jag själv först i och med att vi precis kom hem från Dalarna (den resan dök upp när vår överraskningsresa redan var bokad).

I tisdags kväll så stängde jag in mig i datarummet, och kunde därmed packa barnens kläder i fred. På onsdagsmorgonen vaknade jag otroligt nog före klockan och det var ju bra. Micke hade nog anat oråd om han märkt att jag ställt klockan... Han blev iofs förvånad över att jag klev upp sådär helt appropå klockan 07:10 när resten av familjen sov. Det hör inte till vanligheterna att jag går upp frivilligt...

Jag smög upp och stökade med matsäck och frukost. Gick sedan upp och började väcka Mathilda vid tio i åtta. Micke grymtade lite åt mig och undrade vad sjutton jag höll på med. Varför skulle jag väcka henne?

Jag väckte henne i alla fall, och viskade i hennes öra att nu var det dags att avslöja överraskningen. Hon var för trött för att säga nåt till pappa, så jag fick säga det. Sa bara att det var dags för alla i familjen att stiga upp. Micke tittade lite frågande på mig, så jag fortsatte bara med att säga; "Du ska packa en väska med saker för att sova borta en natt. Om ungefär en timme ska vi ha ätit frukost och sen åker vi".

Micke såg fortsatt frågande ut, men klev upp och hoppade in i duschen. Jag och barnen gick ner och gjorde klar frukosten. Micke kom ner, och vi var fortsatt kluriga och kryptiska. Roligt! Tänk att Mathilda klarat av att hålla tyst så här länge!

Strax efter nio satte vi oss i bilen och åkte i väg. Micke visste fortfarande inte var vi skulle. När vi var strax innan Södertälje så frågade Melker om vi var framme snart, och jag svarade då att vi var halvvägs. Lite lurigt... för bara ett par minuter senare så svängde vi av E4:an och körde mot Nykvarn. 20 minuter senare var vi framme vid Bommersvik.

Det låg verkligen jättefint, precis intill Yngern. Berättade för Micke att här ska vi sova i natt, men först ska vi göra en annan sak. Gick och checkade in, och fick vår biljett till Tom Tits. Hoppade sedan in bilen och körde tillbaka mot Södertälje och Tom Tits.

Vi hade en kanondag på Tom Tits! Det var ju kanonväder, och vi kunde gå omkring i parken och kolla en massa. Mathilda och Micke åkte deras variant av Fritt fall ett par gånger, och Micke åkte upp i Heliumballongen. Häftigt!

Vi var kvar till 17:30. Då åkte vi till Maxi och handlade med oss lite mat, och sen åkte vi tillbaka till Bommersvik. När vi kom dit ställde vi bara in våra väskor och sen gick vi ner till vattnet. Det fanns ett bastuhus med en härlig altan till, och där satte vi oss och åt vår mat. Grillad kyckling med potatissallad - gott men kladdigt...

Sen hoppade vi i och badade. Det var ingen vidare värme i vattnet, men jag doppade mig i alla fall till sist och sen nöjde vi oss med att bada benen. Vi träffade på en annan familj, och barnen åkte på en flotte tillsammans. Skoj!

Efter en stund var det hög tid för nattning. Vi var alla trötta och jag hade en djävulsk huvudvärk. Aj! Under tiden jag nattade Melker så gick Micke och Mathilda ut på en promenad. Dom tog med sig kortleken med Svarte Petter och så gick dom ut och satte sig på en klippa och tittade på solnedgången.. Lät jättemysigt!

Sen när det var dax för mig att sova gick det väl sådär. Jag och Mathilda låg i en bäddsoffa som var fruktansvärd. Dessutom var det varmt och svettigt, men vi vågade inte öppna fönstret för mycket för alla mygg.. Då längtade jag hem till min sköna säng... Somnade dock till slut!

Vi vaknade runt åtta på torsdagsmorgonen. Gjorde oss klara och gick till frukostmatsalen! Mmmm... det var himla god frukostbuffé med fantastiskt utsikt. Mysigt!

Strax efter tio lämnade vi Bommersvik för att åka tillbaka till Södertälje. Ett besök på Sydpoolen var inplanerat. Jag blev lite förvånad och besviken när vi kom dit. Det var mycket mindre än jag trott, och inte alls lika bra som Fyrishov. Det som var roligt var att det var vågmaskin, men den gillade inte Melker...

Hursomhelst så var vi där i drygt fyra timmar. Sen var vi rätt slut och åkte hemåt!
Jag tror och hoppas att Micke är nöjd och glad med sin överraskningspresent :)


Melker vid ett svävande rep



Mathilda hissar upp sig i luften



Mathilda & Melker med jättesåpbubblor



Mathilda och Micke i "Fritt fall"


Melker dricker...


... och leker...


... och dricker...


Utsikten från luftballongen


Melker har gjort månhopp. I år struntade jag i att trilla på rampen.. Jag har fortfarande lite ont sen förra årets vurpa där...



Mathilda "bokmalen" satte sig och läste en stund...



Sen pysslades det båtar



Micke och Mathilda i vattenparken



Middag på Bommersvik


Mathilda, Melker och mamman på bryggan


Melker i det kalla vattnet..


.. och Mathilda



Sötisar!




Melker har fått i uppdrag att ta med sig "Sommarvatten" tillbaka till dagis i höst, så här samlar han vatten

1 kommentar:

Sabina sa...

Men vilken fin överraskning, vilken lyckanspappa=) Detta måste ju han ha gillat.
Jätte fina bilder som vanligt=)
Stort Grattis till Micke idag då på hans stora dag.
Kramar till er å lycka till med festen.