söndag, juli 06, 2008

Intensiv helg

I fredags hämtade vi Melker på dagis, och åkte sen direkt hemåt. Mathilda skulle följa med kompisen E hem. Vi hann bara precis komma hem och börja packa upp, och sen kom moster Inger, kusin Åsa och Thindra. Dom hade varit i Märsta hela dagen, och vad passade då bättre än att komma till oss och äta middag?!

Det blev en trevlig kväll med lek, bus och god mat! Dom små söta sysslingarna är så söta ihop när dom leker, tjafsar och snackar... Thindra kläckte ett par störtsköna kommentarer under kvällens lopp...

Strax efter åtta kom Mathilda hem. Hon hade i princip bara badat i E's pool.. Hon var lagom mosig och somnade på två röda...

Vid halv tio på lördagsmorgonen ringde kompisen E och undrade när hon fick komma. Det var bestämt sen innan att dom skulle leka, så det var bara att komma när hon ville sa vi. En halvtimme senare var hon här, med väska i handen.. Det var nämligen bestämt att det skulle bli kompis-sova-över-premiär. Tidigare har Thyra sovit här, men det räknas liksom inte.. Det är ju barn till en kompis till mig, och det blir inte riktigt samma sak.

Tjejerna lajjade en liten stund innan det bestämdes att dom skulle följa med mig och handla. Dom skulle köpa tuggummi ur automat hade dom bestämt.. Innan vi hann komma i väg så kom även kompisen N hit. Det blev lite trångt i bilen att få med alla barnen, så då kom vi på att vi skulle gå i stället. Sagt och gjort, Micke och jag knallade iväg med fyra barn. Promenaden gick överraskande bra! Inte minsta tjat om att det var jobbigt... Det hade det definitivt blivit om vi gått ensamma med våra barn.

När vi kom hem igen så åkte jag iväg till biblioteket för att låna mer ljud-cd's till Mathilda att ladda in i iPod'en. Efter att ha lånat en bunt skivor åkte jag till Jysk för att köpa tyg till nya köksgardinder. Men där fanns inget alls av intresse :( Avslutade min tur med att åka till Coop och handla mat i stället. När jag kom hem igen så kom åtta flickiga ben tassandes ner för trappen.. Tjejligan hade utökats med ytterligare en kompis, J.

Jag hade utlovat bad hemma hos mormor & morfar, och tjejerna ville sticka iväg bums. Lyckades överyga dom att vänta en liiten stund så att jag fick äta lunch först... Efter lunchen gick vi då upp. Tog med mig en bok som jag trodde jag skulle kunna läsa under tiden, men det gick inget vidare. Tjejerna hade skoj och skrattade och stojjade. Härligt!

Badade tills dom var blå om läpparna... och kissnödiga. Då gick vi in och lånade toan, och så ville Mathilda visa kompisarna mormor & morfars hus.. Sen gick vi hemåt och då var det dax att börja förbereda maten. Grillat idag igen... J åkte hem strax innan vi åt, men resten av gänget var kvar på middag.

När det sen var dax för nattning, vid niotiden, så var det bestämt att barnen skulle sova i en koja... Så vi fixade en koja under köksbordet och lät dem hållas en stund..



Den första vi fick plocka bort var Melker... Han kunde varken vara tyst eller stilla, och störde tjejerna hela tiden.. Så under vilda protester flyttades han upp i sin säng.


Efter ytterligare en stund flyttad även tjejerna upp, och somnade på Mathildas rum förvånansvärt fort.

Dom sov ända till åtta i morse!
Sen var det lite tjafsigt en stund på morgonen, men det gick snabbt över. Sedan lekte dom här hemma till ungefär tolv, då kom E's mamma och hämtade upp dem båda. Dom ville hem till E och bada...

Micke satte i gång och måla på uteplatsen, och jag och Melker åt lite lunch och gick sen på en lite promenad. Gick genom skogen och plockade blåbär och smultron som vi trädde på strån till mamma&pappa, men dom var inte hemma så vi fick hänga stråna vid dörren i stället.


Bilden lånad av mamma

Vi gick och lekte i lekparken en stund i stället, och sen gick vi hem. Vi la oss på soffan och gosade... efter en stund vaknade jag av mina egna snarkningar :)

Vid fyratiden kom mamma & pappa ner till oss, och strax därefter kom Mathilda hem. Pappa skulle hjälpa oss att såga ner talleländet... äntligen!
Nu är skiten nere.. nu ska bara skiten tas om hand om...
Bjöd mamma & pappa på middag oxå. Grillat... tredje dagen i rad!

Näpp, nu är det dax att sussa... ska ju i väg till Götet i morgon!
Mathilda var så uppspelt så att hon inte kunde sova i kväll, trots att hon var sååå trött...

Ett litet PS till mamma & pappa;
Grannarna har fått bebis... vi hörde nyss gråt från en alldeles nykläckt liten bebis..

3 kommentarer:

Sabina sa...

OJojoj vilken helg...Mycket men det låter trevligt. Jösses vilken lekmaraton för Matilda & E, bara lite tjafs på morgonen, det var inte illa=)
Ha en bra dag i Göteborg idag då.
Kramisar

Anonym sa...

Ohh my god, 4 ungar??? Jag som tycker det räcker med en, hahahaha... Noah kommer nog aldrig få ha kompisar här, hihi.
Semester nu el?
Kram på dig!

Sandra sa...

Sabina:
Ja... det var intesivt och ett riktigt lekmarathon - men det gick ruggigt smidigt trots att det var fyra tjejer...

Monkan:
Jodå.. oftast så är det lättare när barnen har kompisar hemma.. Då behöver man inte sysselsätta dom själv hela tiden, utan man kan faktiskt få en hel del gjort.
Japp, vi har semester nu! Skönt!

Kram på er båda!