lördag, januari 26, 2008

Besök i skolan

Dagen började lite stressigt i torsdags.. klockradion satte i gång 6:01, men det var ju så skönt att ligga i den varma sängen med mina älskade barn tätt intill mig och "lyssna" på Mix Megapol så jag slumrade visst till lite, och kom inte upp förrän 6:45. Då blev det bråttom upp... Jag var ensam med barnen, och planen var att Melker skulle sitta vid frukostbordet på dagis 7:30

Insåg efter ett tag att det inte var nåt kul att stressa, så vi slog av på tempot och jag ställde in mig på att landa vid dagis senast 7:50 i stället. Kändes mycket bättre!

7:49 parkerade vi utanför dagis, och gick in. Lämningen gick ovanligt bra! Melker började leka nästan med en gång i rymdrummet. Hans ofantligt kreativa fröken har gjort rymdhjälmar av "pulkahjälmarna". Det finns ju ingen snö, så hjälmarna låg ändå bara och samlade damm. Nu är dom inklädda i folie och har antenner uppå huvudet. Hur kul som helst! Barnen är helt tokiga i rymden och leker att dom åker rymdraket hela tiden..

När vi vinkat av vår lilla rymdkille så gick jag och Mathilda till skolan. Bilen fick stanna på dagisparkeringen. Kom dit strax efter åtta och Mathilda var alldeles lyrisk. Jag skulle nämligen vara med dem i skolan idag, och hon var så glad över det. Skruttan! Man får verkligen passa på.. om ett par år skäms hon väl över mig?!

Skoldagen började med samling. Det sjöngs sånger, pratades siffror och bokstäver, Mathilda fick rycka almanacksbladet och läsa vad det är för dag och vem som har namnsdag och därefter räkna upp 24 kulor till januariburken.

Efter samlingen var det skapande, i dag skulle dom göra keramikskålar. Jag fick minsann oxå göra en skål :) När skålarna var klara åt vi frukt, och jag fick en kopp kaffe. Sen var det rast, Mathilda gick ut i förväg, så jag hann dricka upp mitt kaffe. Mathilda & hennes kompis Linda gick och gömde sig så vi kunde leka kurragömma när jag kom ut. Sen blev det lite lek i ispölarna i kulgropen tills skolklockan ringde.


När vi kom in igen så var det speltid. Barnen delades upp två och två av fröken och fick varsitt spel tilldelat. Jag, Mathilda & Gustav fick spela spöklabyrint tror jag det hette. Vi hann även med att spela något spel med ett snigelrejs.. Sen var det dax att gå på gympa.

Gympan började med discokull och sen lekte dom skeppsbrott. Mathilda har lite svårt med klättringen, och jag skulle då hjälpa henna att visa hur hon skulle göra för att hoppa på trapetsten och sen vidare upp på plinten. Tyvärr gick det inte helt bra.. hon studsade tillbaka och landade med ryggen på trapetsen. Stackarn! Hon fick jätteont och blev jättelessen så jag satt med henne en stund. Som avslutning skulle dom springa i en stafett, och först ville hon inte vara med, men ångrade sig sen och var med. Efter stafetten var det duschdax och sen gick vi tillbaka till klassrummet för slutsamlingen.

Klockan tolv gick vi till matsalen och åt mat. Det bjöds på nån fisk och potatismos.. Det var väl helt okej. Imponerade nog så tog Mathilda bara en liten bit fisk och gick sen och tog en bit till.. Hon som inte tycker om fisk... i alla fall inte hemma :)

Efter lunchen så tackade jag för mig och åkte hemåt. Behövde bara en kort toa och kaffepaus innan jag begav mig vidare. Jag skulle ju äntligen få komma i väg till Väsby och träffa Monica och lilla Noah. Han har ju hunnit bli två månader nu...

Det var mysigt att få hålla en sån där liten bebis i famnen igen. Han är ju fortfarande väldigt liten.. tror han vägde 3,7 kg nu, och så små har ju aldrig våra barn varit.. Fast även om det var mysigt så väckte det inget som helst bebissug. Skönt! Det brukar ju lätt kunna göra det :) Fast jag känner mig rätt nöjd som det är med huligan-Melker och sexårstrots-Mathilda...

Vid fyra var jag tillbaka i skolan och hämtade Mathilda, och sen åkte vi och hämtade Melker. När vi kom hem lekte vi en stund i lekparken. Barnen åkte rutschkana ner i en vattenpöl och var dyvåta när vi kom in igen.. Dom hade kul i alla fall, och det var det viktiga!

Inga kommentarer: