onsdag, februari 21, 2007

Sjuka barn

I söndags blev Melker förkyld och småfebrig, så Micke var hemma med honom i måndags och jag var hemma med honom i går. Han kändes rätt okej, och planen var att han skulle gå till dagis i dag.

I går var Mathilda bara på dagis en snabbis. Hon ville vara med och åka skridskor, som sen blev ändrat till stjärtlappsåkning då det kommit en massa ny härlig snö! Vi lämnade henne vid nio och hämtade sen vid kvart i elva, strax före lunchen.

När vi kom hem så somnade Melker nästan med en gång, och jag och Mathilda satte igång att baka. Det blev kärleksmums, päronsnitt och misslyckade bullar... Jag pajjade jästen med för varmt degspad antagligen. Pucko!

Det var full fart hela eftermiddagen och som sagt, planen var att det skulle bli dagis för dem båda idag. När Mathilda la sig strax efter åtta så sa hon att hon hade ont i halsen, och så sa hon att hon inte ville gå på dansen. Jag blev lite irriterad och trodde inte riktigt på henne....

Jag skulle gå och lägga mig strax efter tio, och möts då av kräklukt från Mathildas rum... Mathilda ligger och sover med hela huvudet, ansiktet och håret ingeggat med spyor... Fy fan så äckligt det var! Jag försökte få upp henne, men då gnuggade hon bara runt ännu mera. Vi fick lyfta in henne i duschen och duscha henne... Det tog tid att få ut alla spaghettistrån och korvbitar hur håret.. BLÄ! När hon kvicknat till så säger hon; Vad var det jag sa? Jag sa ju att jag var sjuk... Fick då lite dåligt samvete....

Hon fick sova i vår säng sen. Hon kräktes två gånger till, men då hann jag med att slita fram hinken så det gick hyfsat bra. Tror hon kräktes sista gången vid 0:30 och sen har det varit lugnt. Undrar om det var magsjuka, eller vad det nu var?!

I dag har dom lekt och gosat.. Gullungar! Vid två tillfällen har Melker stoppat mig och sagt BORT då han ville leka i fred med Mathilda.. Kul!

I morrn blir Micke hemma med dem. Jag vill vara noggrann och hålla 48-timmarsregeln... Blev lite sur när jag hörde på dagis imorse att de var barn som kräkts i går som kommit till dagis i dag. Varför kan man inte hålla barnen hemma en dag då? Hoppas nu bara att ingen annan blir sjuk... Skulle vara så typiskt när vi har barnkalas i helgen....

Inga kommentarer: