fredag, augusti 04, 2006

Möhippa och minisemester

I lördags hade vi möhippa för en av mina vänner som jag haft allra längst. Vi lärde känna varandra då vi hängde i stallet som småtjejer... Typ när vi var tio år eller nåt sånt..

Hon fick testa på att göra stuntgrejer här, vi hade lunchpicknick här, där vi även dansade sån här dans. Efter det åkte vi hit och hade kul!

Avslutningsvis åkte vi hem till mig. Micke och barnen var i Eskilstuna på Parken Zoo. Väl hemma duschade vi och fräschade upp oss efter den intensiva dagen. En kompis till en av tjejerna kom hit och fixade med maten. Helt underbart! Vi satt ute på verandan och blev serverad underbart god mat. Vi hade en helmysig kväll! Avslutade med att spela det här kuliga spelet. Nu vill jag ha en sån här....

Sist av allt så åkte vi ner på GM... Har inte varit där på sju år - och förstod så fort jag kom dit varför... Usch, att gå på "krogen" är inget för mig.. Speciellt inte då man är helt nykter. Jag blev inte så långvarig.. Efter en halvtimme åkte jag hem igen. Kände mig inte så där jättetrött, så jag satte igång att röja undan och fixa ordning i stället. Kom inte i säng förrän 03:15, men tänkte att det gör inget eftersom att jag då kan sova lite längre... Typiskt nog så vaknar jag redan klockan 08 på söndagen. Lyckades somna om till slut och sov till 09..

Gick upp och åt frukost och började förbereda mig inför avresan. Vid halv tolv-tiden kom Micke och barnen hem. Packade bara in sakerna i bilen och så åkte vi vidare. Stannade till på det vanliga stället, Bamse-lekplatsen vid Stavsjö. Barnen fick leka av sig en stund, och så åt vi matsäck innan vi for vidare mot Bestorp. Sist av allt stannade vi vid Ekholmen och handlade lite på Kvantum.

Vi kom väl till Iffe & Kerstin strax innan fyra. Vi hann bara träffas en kort stund, för sen åkte dom hem till Huskvarna, men mamma och pappa var ju kvar där så vi blev inte ensamma. Hade en skön eftermiddag och kväll - förutom att man fick springa och jaga Melker hela tiden så att han inte hittade på en massa bus. Men det är enormt skönt att vara på landet, man är verkligen ute i friska luften precis hela tiden. Skönt!

Vi kom i säng vid halv elva, och sov ungefär till åtta. Melker var vaken och bökade en stund på natten som vanligt. På morgonen packade vi ihop, åt frukost och gjorde lite matsäck. Ungefär vid tiotiden lämnade vi Bestorp och åkte mot Vimmerby. Mathilda ville åka med mormor & morfar, så då fick hon göra det. Har glömt att fråga om hon pratade sönder dem, men det gjorde hon säkert :)

När vi kom till Vimmerby så åkte vi först av allt till Pippis Sommarhotell där vi skulle hämta våra biljetter. Hotellet såg jättemysigt ut och hade en skojig lekplats som barnen fick leka i medan jag hämtade biljetterna. Åkte sen vidare till Astrid Lindgrens Värld. Parkerade bilen och gick in i sagovärlden. Vi hade en super-duper bra dag, dock med en rejäl regnskur under eftermiddagen. Allt var precis så kul och lyckat som vi hade hoppats på. Mathilda var fascinerad och alldeles salig över mötena med de olika figurerna. KUL!

Vid femtiden var vi rätt möra och lämnade ALV för den dagen. Mamma och pappa åkte tillbaka till Bestorp och vi åkte tillbaka till hotellet. Fick nycklarna till vårt rum och började lasta in.

Sen lekte vi i lekrummet en stund. Mathilda träffade flera barn i lekrummet som hon lekte och hade jätteskoj med. Vid halv sjutiden gick vi och åt mat. Det blev pannkakor till barnen och mig, och Micke åt köttbullar med mos. När vi hade ätit så lekte vi ute en stund, Mathilda körde lite bil bland annat. Sen gick vi tillbaka till stugan. Micke nattade Melker medan jag och Mathilda först gick och duschade och sen gick en tur till lekrummet igen.

När Melker hade somnat så satte vi oss utanför stugan en stund och drack lite vin och hade det mysigt. Mathilda slog sig ner brevid mig på bänken, la armen om mig och sa "Vad heter du då min lilla duva?" Skruttmajan...

Jag gick in och nattade Mathilda strax innan klockan tio, och sen när hon somnat så la vi oss oxå. Vi sov rätt okej - i alla fall till klockan 04:30 då båda barnen tyckte det var morgon. Pust! Jag fick gå iväg till servicerummet och fixa en välling till Melker, och sen efter det så somnade båda om igen och sov till 07:30.

Vi plockade iordning och städade ur stugan innan vi gick och åt frukost. Efter frukosten hann vi med en snabb vända i lekrummet innan vi begav oss till ALV. Även denna dag blev jättemysig och lyckad, trots att vi hamnade i ett skyfall även denna dag. Nu när vi gått runt parken dagen innan så kunde vi koncentrera oss mer på teatrarna denna dag. Mathilda var mest fascinerad av Madicken & co. Hon var alldeles trollbunden... Han hade sett fram emot att få visa upp ett vykort med just Madicken på, och när hon väl fick göra det så var hon alldeles salig. Skruttan!

När klockan närmade sig sex så gav vi oss av. Då var vi rätt möra och svettiga... så vi åkte iväg till Nossenbaden för att ta oss ett kvällsdopp. Oj, så skönt det var! Vi badade väl knappt en halvtimme ungefär, men jag hade gärna badat längre... men vi var ju tvugna att åka och äta lite middag oxå innan vi begav oss hemåt, så det fick bli ett snabb-bad.

Vi åkte till en sunkig hamburgerrestaurang och åt äcklig kebab, och sen handlade vi på Kvantum innan vi for hemåt. Barnen var trötta och vi räknade med att dom skulle somma rätt snabbt... Melker somnade efter några mils körning - och Mathilda somnade när vi var en halvmil hemifrån... Då var klockan 0:15... Förstår inte hur hon kunde hålla sig vaken så länge.


Vi är supernöjda med vår resa, och gissar på att vi återvänder till Vimmerby även nästa år :)

Inga kommentarer: