söndag, augusti 13, 2006

Bröllop, sista dagen och dagisdax...

Nu är jag inne på min sista semesterdag... Om ett par timmar är det dax att kliva upp och åka till jobbet. Känns inget kul att behöva gå upp tidigt, men det känns faktiskt ganska skönt att återvända till vardagen! Det finns väl både fördelar och nackdelar med att tillbringa största delen av semestern hemma... Det har varit jätteskönt - samtidigt så känns det lite jobbigt att man inte slipper undan alla hushållssysslor...

Jag börjar känna en viss stress inför flytten. Micke tycker inte det är nåt att oroa sig över, men jag vet inte... Det är 10 veckor kvar, av dom veckorna går 2 bort (Cypern-resan), så då återstår alltså 8 veckor. Vi har några saker att fixa till - samt all packning. Snart jobbra vi båda två, och då har har vi ju bara kvällarna på oss... Nåja, det ska väl lösa sig. Jag ska inte stressa upp mig i onödan...

Jag har i alla fall precis klarat av i stort sett alla mina semestermål (en ynka bokhylla som skulle packas ned återstår). Jag har rensat i klädkammaren och sålt av en del kläder på Tradera, vi har rensat i garaget, jag har rensat vinden och slutligen så rensade jag nu i kväll tvättstugan. Skönt att ha det där gjort. Nu kan man börja packa lite. Det finns ju en hel del saker som kan packas ned.

I fredags eftermiddag bjöd vi mamma och mormor & morfar på fika i Sätunaparken. Vill så gärna träffa morfar när han är hemma, men det är så trångt i deras nya lägenhet och som Melker röjer så blir det bara jobbigt att gå dit. Därför bjöd vi i stället med dem till lekparken. Mysigt - förutom att det var en massa getingar som trodde dom var bjudna. Melker har blivit getingstucken två gånger den här veckan. Första gången i fingret, och andra gången i armvecket. Stackarn!

På kvällen hade vi Veronica, Jocke, Lucas & Thyra på besök. Vi åt mat och fikade, firade Thyras födelsedag några dagar i förskott. Det blev en trevlig kväll!

I går var vi på bröllop! Monica & Saul gifte sig!
Jag hade sovmorgon och sov lite för länge, vaknade inte förrän elva... Inte bra alls, dagen blev alldeles för stressig. Pust!
Strax efter två åkte vi hem till mamma och pappa. Där lämnade vi Melker till morfar, och så åkte mamma, Mathilda, Micke och jag i väg till kyrkan. Mamma och Mathilda var med i kyrkan, och sen körde dom oss till festlokalen. Vigseln gick som planerat och brudparet var så fint så! Man får lite flashbacks från sitt eget bröllop.. Har svårt att förstå att det redan gått fyra år sedan vi gifte oss...

Vi hade en trevlig kväll, även om det var lite svårt att släppa loss då man visste att man inte skulle kunna sova ut på morgonen. Vi åkte hem vid ettiden. Jag ringde hem strax innan, och fick då höra en jättelessen Melker i bakgrunden. Jobbigt! När vi kom hem så hade han lugnat ner sig, men det hade varit struligt. Inte alls kul...

Mamma och pappa åkte hem och jag gick och la mig. Micke satt uppe en stund med Melker, men jag skulle ju ta morgonpasset så jag gick och la mig. var hemma hos oss med barnen, och sen när vi kom hem så åkte dom hem och sov. Klockan åtta i morse tyckte barnen det var dax att kliva upp. Det var väl inte mycket annat att göra än att kliva upp...

I dag har varit en rätt seg dag. På eftermiddagen skulle Micke ut och springa så jag tog med mig barnen ut på några ärenden... Vilken miss! För det första så började det ösregna ganska omgående och sen gick typ allt fel. Jag började med att kasta skräp, barnen satt kvar i bilen och det var lugnt. Sen åkte till till stationen för att köpa sl-kort och frimärken. Där började tjatet om en tidning... Det var tjat och hot... Suck!
Åkte sen till centrum för att lämna in några böcker på biblioteket, där var det knökfullt i inkastet och jag fick pressa in böckerna - och klämma handen till på köpet...

Sista stoppet blev på Coop. Började med att panta flaskor. Melker var på väg ur vagnen så jag blev stressad... Kom sen på att jag aldrig tog med mig kvittot från automaten. Det var inte så mycket pengar, bara 20:-, men ändå det var ju dumt att bara ge det till nån annan...
Handlingsturen blev svettig... försökte få Melker att vara i vagnen och det gick sådär... Han tyckte det var kul att kasta ut sakerna från vagnen. Det tyckte inte mamman i familjen... framförallt inte när han sulade ut en glasburk med tacosås. Splash!
I kassan när vi hade betalat och jag hade packat, så började han kasta ut grejer igen.. Då hade jag nära till tårarna. Gick ut och satte Melker i bilen, och Mathilda satte sig på sin plats. Då kom jag på att glömt märkpennorna som jag köpt... Kassörskan la upp dem på kassadisken - och där glömde jag dem.... Det var bara att ta med sig barnen och gå in igen. När vi kom ut till bilen igen så vägrade Melker sitta i bilstolen, det var bara att trycka ned en vilt skrikande unge och spänna fast honom och sen hyperventilera en stund. När vi kom hem så hade givetvis Klorin-flaskan läckt i påsen... Åh vilken underbar dag!

I morgon börjar allvaret igen! Jag börjar jobba, Mathilda börjar dagis igen efter sju veckors ledighet och Melker börjar sin inskolning på dagis. Spännande! Det känns inte alls så pirrigt, som det var med Mathilda. Nu känner vi ju både dagis och fröknarna, känner de flesta av de andra barnen som skolas in samtidigt och framförallt så vet vi hur det är att ha barn på dagis... Men man vet ju aldrig hur Melker kommer reagera iofs... Jag hoppas kunna rapportera om hans dagisstart på samma sätt som jag gjorde med Mathilda.

Nästa helg ska vi på fest igen. Då är det personalfest för ICA. Jag vet inte riktigt hur det känns... Först såg jag fram emot den, och såg framförallt fram emot en barnfri natt. Det känns som att vi behöver det, men efter gårdagen så känns det inget vidare. Jag vet inte alls om jag har lust mera. Vi får väl se hur veckan blir.. Kanske ska jag låta Micke gå själv på festen, så får han festa bäst han vill?!

Jag känner mig lite halvnere för tillfället, det finns väl en mängd anledningar till det, men det är inget jag har lust att skriva om här och nu. Nåt jag ser väldigt mycket fram emot, det är i alla fall att om exakt 35 dagar så flyger vi till värmen igen. Två härliga veckor på Cypern! Jisses vad jag längtar...

Nu måste jag hoppa i säng.. det är ju för tusan snart dax att gå upp igen. Ska bara kolla in hur bussar och sånt går nu...

Inga kommentarer: