fredag, februari 10, 2006

Vår knasiga Mathilda...

Hon gör så mycket tokiga saker...

I morse skulle hon spela data medan jag låg och drog mig i sängen. Det blev visst för ljust då dataskärmen tändes och Mathilda gick upp och hämtade solglasögon. Vilken syn... Yrvaken Mathilda sittandes framför datorn iklädd nattlinne och solglasögon... Dessutom pappas solglasögon.

I dag när vi skulle försöka ta oss iväg hemifrån sa jag åt henne att gå och klä på sig. Vad säger man då hon kommer tillbaka iklädd tröja, trosor på huvudet, strumpor på händer och fötter och fötter och med ett leksaksstetoskop på magen: "Jag är en katt". Jag kunde förstås inte hålla mig för skratt... Hon gick tillbaka in i sitt rum, flyttade upp stetoskopet på huvudet och kom tillbaka och sa "Nu är jag en robot". Tokunge!

En stund senare börjar vi närma oss utgång, och vi sitter i hallen och klär på oss. Melker hugger då plötsligt tag i min arm och jag utbrister; "AJ!" följt av ett "Nej Melker, så gör man inte". Melker ville inte alls bli tillsagd och började gråta... Varpå även Mathilda börjar gråta och snyftar "Mamma du får inte säga så till Melker, han blir ju lessen och då blir jag oxå lessen". Mitt i all lessenhet blev jag så rörd... Hon värnar verkligen om sin kära lillebror. KÄRLEK!

I dag har Mathilda gjort sitt bästa för att prata hål i huvudet på mig, och nu i kväll så satte hon sig på toa med öppen dörr. Hon tog med sig IKEA-katalogen in på toa - för att kolla om det fanns nåt fint att köpa... Hon pratade oavbrutet och eftersom Micke höll på att natta Melker så bad jag henne försöka vara lite tyst en stund. Får då svaret; "Men mamma, det är ju det som är livet - att prata". Vad säger man?

Nu i kväll har vi tittat på Let's Dance. Försökte få henne att glömma att det var i kväll, då jag ville få henne i säng lite tidigare - men det gick inte. Hon skulle se det... Hon älskar att se när dom dansar...
Det blev en ganska sen nattning, då Let's Dance slutar 21:30. När vi skulle borsta tänderna så atte Mathilda på sig duschringen på huvudet som en hatt, och så tog hon eltandborsten och satte mot örat som en telefon och säger "Hej, det är från Lotto...". Hon har minsann snappat upp det från reklamen...

För att avsluta kvällen med alla knäppigheter så la vi oss och läste ytterligare ett kapitel ur "Loranga, Masarin och Dartanjang".

I morrn är det min tur att lämna hemmet! Jag ska på Tjejfest minsann... Sen ska jag sova hemma hos mamma och pappa... Åh vad skönt, en hel natts ostörd sömn!

1 kommentar:

Anonym sa...

Alltså, om det stämmer det jag hört om dig när du var liten, så är jag inte direkt förvånad...lilla tokmajan.
Hoppas att du hade det trevligt i lördags, det var i alla fall roligt att se dig i en annan miljö...du vet, utan barnen. Kände att kvällen inte riktigt räckte till, det gick så fort. Hann inte prata så mycket. Full ös hela tiden. Kramar i massor!