fredag, december 23, 2005

En mysig dag

I morse gick jag upp med barnen medan Micke fick lite sovmorgon. Han var uppe med Melker i natt. Tack och lov så har de senaste nätterna varit bättre! Melker har sovit helt okej och inte varit vaken flera timmar i sträck... Hoppas det har vänt nu!

Efter frukosten gjorde jag och Mathilda oss klara, och sen åkte vi i väg på ett litet äventyr. Jag sa inget om var vi skulle åka.. Mathilda blev alldeles jättelycklig när vi svängde in på Junibackens parkering. Att åka till Junibacken en fredag brukar ju inte vara att rekomendera, men dagen före julafton var det toppen. Precis lagom med folk. Vi kom då dom öppnade, och då var det väldigt lugnt och skönt.

Vi hade en supermysig dag inne på Junibacken, och det var så himla skönt och kul att vara där själv med Mathilda. Kunde ge henne 100% uppmärksamhet hela tiden. Förutom all lek så hann vi med att titta på en Mamma Mu-föreställning, julpyssla lite.. (hrmph..), titta på en Pippi-föreställning och vara med på lucköppningen. Jättekul! Det var så himla kul att se Mathilda, hon har blivit så himla social och börjar leka med andra barn till höger och vänster. Skoj!
Vi hann även med lunch bestående av pannkakor för Mathildas del och en ciabatta och kaffe tog jag.

I går tömde Mathilda sin sparbössa och växlade in pengarna. Eftersom att hon alltid brukar vilja köpa något på Junibacken, så sa jag att hon skulle få köpa nåt för sina egna pengar. Jag blev alldeles varm i hjärtat när hon säger; "Först vill jag köpa något till Melker, och sen en sak till mig". Till Melker valde hon en Mumin-skallra och till sig själv ett Allram-spel. Hon gick fram och betalade alldeles själv och bad att få Melkers paket inslaget. Skruttan....

Jag frågade Mathilda om hin ville åka hem, eller gå en sväng på Gröna Lunds julmarknad. Hon ville såklart det sistnämnda, så vi vandrade bort till Gröna Lund. Det var väl ingen större hit.. Vi gick en stund inne i Pettson & Findus hus, och sen gick vi bara runt ett varv innan Mathilda ville åka hem. Vi kom hem strax efter fyra. Jag är jättenöjd med vår dag - det var så mysigt! Frågade Mathilda vad hon trodde att vi skulle göra för överraskning i dag, och hon svarade "Jag trodde vi skulle åka till Maxi och handla en leksak..."

Nu i kväll har vi klätt granen - och ställt leksakskistan framför granen :) Annars lär den inte stå upp så länge... När barnen somnade så gjorde jag en rödkåls cole-slaw och Micke griljerade skinkan och sen tog vi fram morgonpaketen. Allt är klart :)

Nu är Radio Stockholms uppesittar-fräs slut, så nu är det dax att hoppa i säng!

GOD JUL PÅ ER ALLA!

Inga kommentarer: