måndag, december 05, 2005

Bökig måndag utan bil

I natt var jag vaken med Melker mellan 03:30 och 05:40. Han vaknar alltid runt halv fyra och vill ha mat, men vi vill försöka få bort det målet. Äter han halv fyra, så är han inte det minsta hungrig sen på morgonen och äter knappt nåt av frukostmålet. Då känns det som om nattflaskan är onödig och vi skulle alltså vilja skjuta på nattmålet...

Jag gick in och la mig i Mathildas säng med honom och försökte få honom att somna om. Han slumrade väl till lite mellan varven, men inte helt... tror jag... 05:20 gav jag i alla fall upp och gick upp och gav honom mat. Han somnade fort om, och jag la ner honom i sängen... men då vaknar han såklart igen. Nu var klockan 05:40, så då fick Micke ta över och jag sov vidare. Jag fick visst sova länge... Jag vaknade av telefonen och då var klockan 09:05 och Micke och Mathilda hade åkt för länge sen...

Det blev en lugn förmiddag. Melker somnade typiskt nog inte förrän 10:40. Fick då väcka honom 11:10 för att gå ner till dagis. Typiskt! Att gå till dagis var urjobbigt... Det var slaskigt och jäkligt på gatorna. Det räckte bra att dra vagnen, var inte alls sugen på att dra vagn plus Mathilda på ståbräda. Funderade på att ta bussen, men vi skulle få vänta så länge på den så det kändes lite bökigt.

Utanför dagis träffade jag Wivi med Alva & Victor. Dom skulle gå till centrum, så då tog vi sällskap med dom en bit för att ta bussen i alla fall. Mathilda är mer samarbetsvillig när hon har sällskap, så nu gick hon nästan hela vägen till centrum. Det var bara den sista biten som jag fick plocka fram ståbrädan. Då fick jag köra både Mathilda & Alva på den.. TUNGT!

När vi närmade oss centrum insåg jag att vi inte skulle hinna ner dit för att ta bussen, så vi stannade på en hållplats innan och väntade in bussen där. När vi klev på var Mathilda obstinat och ville inte sätta sig. Bussen startar inte förrän man satt sig, så jag fick tjafsa lite med henne innan hon satte sig och bussen startar. Suck! Jag var inte upplagd för tjafs. Är man nånsin det förresten?

Vi kom hem klockan ett. Melker var hungrig, jag var hungrig och kaffesugen och toanödig. Fick ge Melker mat först, och sen var han trött. Han somnade - men så fort jag la honom i sängen blev han klarvaken. Suck! Jag gick upp och satte honom på golvet medan jag åt mat. Han gnällde... Åt mat och satte sen på kaffe. Hann med att hälla upp kaffet och förflytta muggen till bordet. Då bajsade Melker, så det var bara att gå och byta blöja. Sen var han gnällig och ville bara vara i famnen. Kaffet blev stående och jag förblev toanödig. Suck!

Så himla typiskt att bilen inte funkade just i dag, för Mathilda skulle leka med en dagiskompis på eftermiddagen. Kunde ju inte skjutsa ner henne som planerat, utan det fick bli en tur med bussen igen. Lämnade henne strax innan halv fyra och sen promenerade jag hem. Hade stegmätaren på mig för första gången i dag, och jag kom upp i 8,5 km. Nånstans runt 11 500 steg blev det. Lyckades nollställa den en gång, så jag vet inte exakt vad det blev på dagen...

Melker hade somnat i vagnen, men vaknade när vi kom hem. Han kändes varm så jag tog tempen. 38,6. Hmm... Jag som på förmiddagen pratade med Åsa om att Thindra haft feber, och så tänkte jag att det var otroligt att Melker aldrig haft feber. Dum tanke tydligen... Jag la mig på soffan med Melker och slumrade lite. Vaknade till med ett ryck och undrade var Mathilda var? Hon var så tyst. Hade jag glömt hämta henne på dagis? Det var ju mörkt ute nu... Det tag ett tog innan jag kopplade att hon inte var hemma, att hon var hos kompisen. Knasigt!

Micke kom hem strax innan sex, och då tog jag bilen i väg och hämtade Mathilda. Dom hade lekt jättebra tillsammans och hade haft jätteskoj. Mathilda ville inte alls åka med hem. Till slut fick jag med henne hem i alla fall.

Melkers feber steg under kvällen. Den var uppe i 39,1. Han var stekhet!

Inga kommentarer: