söndag, november 27, 2005

Sömn

Kanske inte precis rätt tidpunkt, men i kväll bestämde jag mig....
Jag hade nattat Mathilda, och hon var stulig som sjutton. Hon var såå trött, men ville inte sova. Hon ville först ligga själv och lovade då att inte ligga och skrika. Såklart börjar hon skrika efter en stund, och det slutar med att jag får gå in och lägga mig brevid. Jag var rätt irriterad... Jag somnar till - men inte Mathilda. Slutligen efter 1,5 timme somnar hon.

Under tiden håller Micke på att få Melker att somna. Melker somnar i våran famn, antingen i tevesoffan eller framför datorn. Nu på sista tiden har det bara blivit bökigare och bökigare, och ofta vaknar han så fort han läggs i sängen eller snart därefter. Ohållbart!

Nu hade Melker somnat i famnen, Micke la honom i sängen och strax därefter vaknar Melker igen. Micke tar upp honom, men efter en stund hör jag han är frustrerad för att Melker inte somnar. Jag bestämmer mig då för att nu räcker det... Nu måste vi göra något. Jag hade funderat på det en hel del under den gångna natten och under dagen, så jag var rätt laddad.

Här är loggen över hur det gick...

21:09 Jag lägger Melker i sängen. Han reser sig givetvis upp med en gång. Jag låter honom hållas en stund, han bökar runt i sängen.

21:23 Melker börjar bli arg, jag lägger ner honom och håller ner honom så att han inte ställer sig upp. Klappar honom och sjunger för honom hela tiden.

21:52 Efter 29 minuters gråtande lugnar han sig. Jag fortsätter att klappa och sjunga. Han är på väg att somna in flera gånger, men vaknar till och börjar veva runt.

22:07 Melker är på väg att somna, jag fortsätter att buffa och går sen över till att vagga sängen.

22:14 Jag slutar att vagga sängen och han sover vidare.

22:17 Jag lämnar rummet.


Nu är klockan 23:40 och han sover ännu. Håll tummarna för att det här kommer att funka nu!

Inga kommentarer: