onsdag, november 16, 2005

Några dagar

I söndags bar det av mot Enköping. Fast först skjutsade vi mormor till Löwenströmska. Vi kom fram till Enköping vid elvatiden. Plockade bara ur barn, vagnar & saker ur bilen, och så gick vi i väg. Tog farfar med oss och gick upp till ICA. Där sammanstrålade vi med Kia, Mattias, Ida & Alexander. Rebeccas klass anordnar tipspromenad varje söndag, så det var en tipspromenad som stod på schemat.

Vi vandrade runt i en timme ungefär, och det var lagom blåsigt och kallt. Inte så där jätteskönt. Mathilda gick hela vägen själv - imponerande! Hur det gick på själva tipspromenaden kanske vi inte ska prata om... Mathilda fick i alla fall alla rätt... Jag fick inte ens hälften rätt... *hrmph*

Efter promenaden följde Mathilda med hem till Ida en stund, medan jag, Micke & Melker följde med farfar hem. Jag skulle försöka få ordning på hans bredband och hans nya digitalkamera.

Efter nån timme kom även Mathilda, Ida, Alexander, Kia & Mattias till farmor & farfar. En stund senare åt vi middag.

Vi åkte hemåt runt fem, och båda barnen somnade i bilen. Kvällen blev jobbig... Mathilda låg i sin säng i två och en halv timme utan att somna. Melker vägrade helt enkelt att somna. Pust!

I måndags var det svinkallt ute och blåsigt. Jag var fel klädd då jag gav mig ut på min morgonpromenad, så den blev bara drygt 20 min.

På eftermiddagen åkte jag med barnen till Maxi Solna. Mathilda lekte i Minihuset som vanligt medan jag och Melker handlade. Perfekt upplägg :)
När vi nästan handlat färdigt kom Micke och gjorde oss sällskap genom kassorna. Gick sen för att hämta Mathilda i Minihuset. Hon hade inte alls lust att följa med oss... Efter lite tjat kom hon till slut.

Vi gick till cafét där Mathilda fick en korv, och Melker fick lite yoghurt. Sen bytte vi bilar och jag tog Koy'en in mot stan, ock Micke tog Volvon och åkte hem med barnen.

Jag hittade en parkeringsplats på exakt samma ställe som förra gången, och hade även denna gång nästan en timme på mig innan jag hade tid på Pauluns. Eftersom min promenad tidigare på dagen blev så kort, så passade jag på nu. Jag gick runt lite i raskt takt. Det blev även ett stopp på Akademibokhandeln för inköp av present till Veronica och sen ett stopp på Babyland där jag köpte hörnskydd till vardagsrumsbordet.

Hos Pauluns gick det jättebra! Det känns så himla bra att prata med kostrådgivaren Petra! Skriver mer om det på annat ställe...

I går kom jag i väg ut på promenad trots blåsigt & kallt väder. Skönt!
På eftermiddagen försökte jag fota barnen till julkorten - det gick väl sådär :)
Fick även en "akut-tid" hos Nicklas för att byta till vinterdäck. Mathilda pladdrade på som sjutton när vi var där... Precis som vanligt med andra ord... Hon var så go med Ronja, och stod och berättade för henne att hon är världens sötaste hund och så vidare. Gulle!

Kvällen ägnades åt matlagning. Gjorde kikärtsbiffar med morotstzatsiki, kycklinggryta med äpple och fisksoppa med räkor. Så himla skönt att ha mat för några dagar framåt klart!

Natten till i dag var hemsk! Melker var vaken mellan 01:30 och 04:30. Han somnade ett par gånger, men så fort jag la ner honom i sängen så vaknade han. Jag var totalt knäckt... Vet inte om det är tänderna som spökar i kombination med nån utvecklingsfas... Jag antar att det går över...

I morse var jag slut, och ställde in alla mina förmiddagsplaner (promenad samt babysång). Jag passade på att vila och ta det lugnt i stället...

När vi hämtat Mathilda på dagis så åkte vi hem en snabbis. Jag åt lunch, och Melker fick i sig lite lunch. Sen var det dax att åka igen. Åkte upp till morfar på sjukhuset. Där var även Eva.

Morfar verkade rätt pigg i dag, han satt upp i sin rullstol inne i dagrummet då vi kom. Där satt vi sen hela tiden. Vi spelade lite Fia med knuff, ritade, fikade och så spelade Mathilda piano. Det är så himla skönt att Mathilda är som vanligt mot honom igen!
För mig känns det fortfarande jobbigt, och det känns sorgligt när morfar försöker prata och det inte kommer fram några ord. I dag sa han nåt till mig, och jag var lite borta i andra tankar. Jag sa då; "Vad sa du?" till honom, och efteråt kände jag mig så himla dum... Knasigt!

Vi var hos morfar i ungefär en timme, sen blev han trött. Vi packade ihop och åkte hemåt. Vi skulle åka till dansen, men var alldeles för tidiga, så vi åkte en sväng till mamma på jobbet i stället. Gav Melker lite mat och så fikade vi där. Sen blev det plötsligt bråttom till dansen i stället...

Hann precis fram till dansen. Allt verkade funka bra på dansen. Nu är man så himla nyfiken på vad dom gör egentligen. Ska bli så kul med dansuppvisingen i december!

Efter dansen åkte vi hem. Mathilda duschade och sen åt vi middag. Strax innan sex åkte vi hem till Veronica på lite födelsedagsfika. Trevligt! Fast Mathilda var toktrött och när vi vid åttatiden skulle åka hem var hon alldeles förstörd... Hon grät oavbrutet och var helt förkrossad över att hennes Jordgubbs-Lisa inte hade likadana kläder som Thyras Jordgubbs-Lisa.

När jag nattade henne var hon återigen helt förkrossad. Det sista hon grät över var att hon saknade mig då hon låg inne i min mage och att hon var rädd att någon annan skulle bli hennes mamma... Hon var även rädd för att mormor skulle ta tillbaka mig... Ehhh.... Stora funderingar....

I morgon blir en lugn dag! Jag ska promenera med Melker direkt på morgonen, och sen ska vi skjutsa mormor till sjukhuset direkt efter att jag hämtat Mathilda på dagis. På eftermiddagen ska vi bara vara hemma och ta det lugnt!

Håll tummarna för att natten blir bättre än den var i natt....

Inga kommentarer: