onsdag, augusti 24, 2005

Två dagar

I går morse var det återigen tjafsigt, och Mathilda ville inte åka till dagis. Försökte lirka lite, men det gick inte och jag kan inte tvinga henne att åka dit om hon inte vill. Dessutom tycker jag det är mysigt och skönt att ha henne hemma, framförallt är det skönt att slippa passa den dumma hämtningstiden. Förstår ju mycket väl att hon vill vara hemma när jag och Melle är hemma... Fast i längden blir det ju trist för henne att inte få leka med kompisarna.

Efter lunchen åkte vi till Uppsala för att fixa pass till Melker. Såklart åkte jag fel och snurrade runt i halva Uppsala innan jag med mammas hjälp hittade fram till Polis-huset. Att fixa passet gick hur lätt och smidigt som helst. Jag hade tillfället då vi fixade pass till Mathilda i färskt minne... Det kryllade av folk, och tog hur lång tid som helst. Har för mig att vi köade i 1,5 timme... Nu var det en person före oss. En viss skillnad! Passet är klart för avhämtning om en vecka. Kanon!

När vi ändå var i Uppsala så passade vi på att åka förbi pappa/morfar på jobbet och hälsa på. Den stolta morfadern fick visa upp sina fina barnbarn för sina arbetskamrater, jag fick en kopp kaffe, Mathilda ett gäng pepparkakor och Melker några droppar Baby Plus. Han äter så dåligt nu! Skitjobbigt! Vet inte om det beror på tänderna, eller vad det är... Han vill mest bita i nappen bara...

På kvällen snickrade Micke vidare på altanen, och jag försökte natta båda barnen. Det gick såklart inget bra...

I morse gick vi upp en halvtimme tidigare än vanligt och jisses vilken skillnad. Det blev en harmonisk morgon utan minsta tjafs. Micke och Mathilda kom i väg strax innan åtta. Som vanligt plockade jag undan frukosten och fixade lite, medan Melker låg på golvet. Han låg på en filt vid teven och tränade på sin krypning... Jag såg att han tog sig fram till lådan med DVD-filmer och lyckades få av locket. Han låg där och pillade en bra stund, och sen när jag gick fram till honom så såg jag att han var alldeles blodig. Händerna var blodiga, han hade blod i ansiktet, det var blod på golvet och på filmerna. Jag blev lite skärrad innan jag fattade var blodet kom i från... Såg sen att han skurit sig på fingret (förmodligen på en film, eller på kartongen), och fingrarna brukar ju vara rätt känsliga, så därav allt blod. Fick tvätta och sätta på plåster. Efter det hade vi lite soff-mys och sen somnade prinsen. Han sov till kvart över elva. Då lyfte jag upp honom och satte han i bilstolen och åkte ner till dagis för att hämta Mathilda.

Mathilda blev som vanligt jätteglad att se Melker. Så härligt att se!
På eftermiddagen har vi inte gjort nåt alls. Mathilda hade fått fyra DVD-filmer i brevlådan, så hon kollade på Karlsson på taket och på Bambi, men förutom det gjorde vi inte mycket. Melker har varit rätt kinkig och gnällig idag. Vill inte äta.

Jag har känt mig lite trist och deppig i dag igen. Jag saknar en vän att umgås med om dagarna... Tänk vad bra det hade varit om Manuela bott kvar... Nu har vi ju bebisar samtidigt igen, det hade inte kunnat bli bättre.. Fast nu skiljer det ju ca 50 mil... Då är det knepigt!

I morgon ska jag ta mig i kragen och ringa Öppna förskolan och kolla om man får komma dit trots att Mathilda är över 3 år. Det är bara 0-3 egentligen, men jag vet att när vi gick där förut så var där äldre barn...

Nu i kväll var jag först ute och gick med mamma. När jag kom hem fick jag ta barnen medan Micke snickrade ute. Givetvis ville inget av barnen somna. Blurk!

På måndag ska vi köra igång med vårt nya kvällsschema. Vi är i stort behov av det nu...

Inga kommentarer: