tisdag, augusti 02, 2005

Kryssningen

Nu har vi varit på kryssning minsann..

För en familj som oss som nästan enbart åker bil, så var det ett stort äventyr att bara ta sig in till Stockholm :) Vi åkte buss, tåg och tunnelbana. Spännande värre.. Mathilda gillade dock inte tunnelbanan... Det var för läskigt för henne...

Innan vi hoppade på båten blev det ett stopp på Mc Donalds. Åt middag och matade Melker. Klev på båten 17:30 och efter inlastning i hytten så gick vi direkt till Knattelandet. Det blev hopp i bollhavet, lek i legorummet och lek i mysrummet. Mathilda fick även en glitterfjäril målad på kinden plus att hon fick en drink. Det var lixom ett måste med en drink för i den fick man en lysande stav som man kunde göra som armband och ha på kvällens disco....

Gick sen till Tax Free-butiken för att handla det utlovade, försenade lördagsgodiset till Mathilda. Det var svår beslutsångest, men till slut blev det en liten Pingvin-väska med godis i. Sen gick vi ner på hytten och åt lite godis och matade Melker innan det var dax för Knattedisco. Melker hade knappt fått i sig nån mat, så Micke stannade kvar på hytten med honom så gick jag och Mathilda iväg till discot.

Discot var väl ingen större hit precis... Det var i en av nattklubbslokalerna - så det var inrökt och äckligt, och sen så var musiken alldeles för hög. Jag trodde att det skulle varit mer likt de minidiscon vi varit på på Cypern & Mallorca, men så var inte fallet. Vi gick upp till Knattelandet i stället och lekte där. Jag och Mathilda var ensamma i mysrummet och hade kuddkrig där :) Efter en stund kom även Micke & Melker upp, och då köpte vi oss varsin kaffe och gick in legorummet och satte oss. Var kvar till klockan blev tio, då vi gick ner på hytten igen. Hade tagit med oss lite mackor & juice som vi åt innan det var sängdax...

Det var väl inte helt lätt att få två barn att somna samtidigt inne i en liten hytt, men till slut gick det. Micke och jag låg och läste tidningar en stund, och sen slocknade även vi. Sängarna var väl inga Hästen-sängar precis... Sov inte särskilt bekvämt och hade ruggigt ont i höften då jag vaknade... Melker vaknade vid 03 och det var näst intill omöjligt att få honom att somna om. Testade mata, amma, vagga men han ville inte somna... I samma veva vaknade Mathilda och frågade efter mig, så Micke tog över Melker och jag la mig hos Mathilda. Till slut var det tyst och lugnt i hytten igen..

I alla fall fram till 07, då det var dax att vakna. Mathilda hade sovit alldeles för lite - och var på ett solskenshumör... Vi försökte ta det lugnt i hytten en stund, men efter en stund var Mathilda så otålig så vi klädde på oss och gick ut. Båten stod nu stilla i Mariehamn, så vi gick av båten en stund. Mathilda var hetsig och ville gå på färjan igen. Hon var rädd att den skulle åka utan oss, så vi fick gå på... Jag gick till hytten med Mathilda där vi åt lite medhavd frukost (vi fuskade lite... man fick inte ha med sig mat ombord...). Micke tog med sig Melker ut på däck, och gick runt där och kollade när båten lämnade Mariehamn.

När Mathilda fått i sig ltie frukost så gick vi upp till Knattelandet igen. Där höll vi till i stort sett hela dagen.. Åt lunch vid tolv bara, och sen återvände vi till Knattelandet. Jag gick till hytten med Melker för att försöka få i honom lite mat, och sen få honom att somna. Det var nog ltie väl mycket liv och rörelse runtomkring, så han hade svårt att komma till ro. Men efter en stund i hytten sov han djupt och jag kunde ta honom i vagnen och gå upp till Knattelandet igen. Där hittade jag Mathilda & Micke helt ensamma i Lego-rummet. Var så lugnt och skönt så! Gick och köpte oss en varsin kopp kaffe och en drink till Mathilda. Träffade då på Jessica med familj (från Mars-01), och "bjöd med dom" in i Lego-rummet. Efter en stunds lek där så ville Mathilda in i mysrummet, och där stannade vi sen till det var dags att gå av båten.

Att gå av båten var väl jobbigast av allt.. Fy vilken tid det tog och man ville bara hem, hem, hem! Tack och lov kom min kära far och hämtade oss, så vi slapp traggla med buss & tåg och allt det där igen. Båda barnen somnade som stockar i bilen.....

Summa sumarum så har vi väl haft ett ganska bra dygn, även om en kryssning inte var det mest exotiska man kan göra :) Det var skönt att komma i väg ett dygn och Mathilda trivdes och hade kul, och det var ju huvudsaken! Fast vi lär nog inte utnyttja gratiskryssningen vi fick då vi handlade i Tax Freen i alla fall...



Mathilda i bollhavet


Melker i mysrummet


Mathilda med sin fjäril på kinden


Mathilda i legorummet


Melker i mysrummet igen


Mathilda är ute på däck i regnet


Pippi-Mathilda gör grimaser

I går kväll kom Mickes föräldrar hit och efterskottsfirade Micke. Trevligt och lyxigt, då dom hade med sig mat... Men jag var fruktansvärt trött och däckade en stund efter dom hade åkt hem.

I morse började jag dagen med en promenad, och sen åkte jag hem till familjen och åt frukost.
På dan i dag har vi mest tagit det lugnt. Jag och Mathilda åkte ner till dagis och lämnade nyckeln, och sen åkte vi till Maxi och handlade. På kvällen var mamma & pappa här och fikade. Trevligt!


Melker hoppade lite i hoppgungan i dag. Skoj som sjutton!


Dregglar som vanligt

Semestern lider mot sitt slut, och jag kan inte låta bli att känna mig lite besviken över hur lite man hinner... Vill så mycket, men hinner så lite... Nåja, det är väl så livet med barn är antar jag?!

Inga kommentarer: