torsdag, augusti 18, 2005

Barnvakt

Mathilda fick vara hemma även idag. Micke åkte till jobbet så tidigt, så han hann inte lämna Mathilda på dagis. Vi har bara en bil för tillfället, då Hyundaien står uppe hos Nicklas och är trasig... Jag hade varken lust eller ork att först gå ner till dagis med Mathilda klockan åtta, för att sen återigen gå ner vid kvart i tolv för att hämta henne. Frågade henne om hon ville gå till dagis eller vara hemma, och hon ville vara hemma så alltså stannade vi hemma. Tyvärr vaknade hon lite väl tidigt.. Hon kom in till oss runt fem, och efter det somnade hon aldrig riktig om igen... Hon låg och vände och vred på sig till klockan halv sju, då gick hon till slut upp.

Vi bestämde oss för att ha en riktig, riktig slappardag :) Det enda jag skulle göra var att gå ut och posta brevet med Melkers dagisansökan... Tänk att vi redan måste börja tänka på dagis, han är ju inte så gammal... Fast vi är väl ändå rätt sena med dagisansökan. Många ställer ju barnen i kö precis då dom föds.

Mathilda fick då för sig att hon minsann inte alls ville följa med till någon tråkig brevlåda, hon skulle stanna hemma och det skulle Melker minsann också göra... Hon berättade för mig att Melker skulle få snutta på hennes tutte först och sen få mat från hennes docka Emma's nappflaska. Hon skulle även byta blöja på honom på dockskötbordet. Jag behövde inte vara det minsta orolig och kunde med andra ord gå iväg... Hon tjatade på mig ett antal gånger och ville att jag skulle gå hemifrån. Till slut sa jag att jag skulle gå och gick då upp på övervåningen. Efter en stund ropar hon och frågar om jag gått, jag svarar då "JA" varpå hon blir galen. "JAG HÖR JU DIN RÖST, DÅ ÄR DU JU HEMMA, GÅ NU!" Fick då gå ner till henne och förklara att hon är lite för liten för att stanna ensammen hemme. Hon får nog vänta några år...

Mathilda verkade gå in för att prata sönder mig fullkomligt. Det var mycket order från henne, typ "Du kan säga bla, bla, bla" och som vanligt blev hon galen om man inte mindes sin replik rätt. Till slut var jag så less, så jag protesterade och sa till henne att jag vill och tänker inte alls säga så, nu vill jag säga det jag vill och inget annat. Punkt slut. Då blev hon arg igen...

Hon var fullkomligt speedad hela eftermiddagen och gick fram och tillbaka som en liten professor Balthazar, och munnen går oavbrutet. Jag blir alldeles stressad av henne när hon är så där...

Efter middagen hade Melker somnat i vagnen, så jag passade på att gå ner och bada Mathilda. Givetvis vaknar Melker under tiden, så jag fick hämta honom så han fick vara med. När det var dax att plocka upp Mathilda kinkade Melker, så det var lagom avslappnat. Mathilda var som vanligt inte särskilt lätt att duscha. Hon avskyr att tvätta håret och är högst samarbetsovillig... Suck! Till slut var jag i alla fall klar och kunde gå upp med båda barnen. Mathilda hade lite strul med att få på sig trosorna, dom bara korvade sig, så jag fick försöka hjälpa henne med dem medan jag hade Melker i famnen. Precis när trosorna sitter som dom ska säger Mathilda "Jag kissade på mig. Det gör inget va?". Jag trodde först hon skojade, men så var det inte... Såklart gjorde inget, det var ju bara att ta av trosorna och hoppa in i duschen med henne igen. Pust...

I samma veva kom Micke hem, tack och lov, så jag fick lite avlastning med nattningen i alla fall. Tur det!

Melker har varit lite mer gnällig och frustrerad de senaste dagarna. Dessutom har han sovit mer dagtid, ätit mindre med följden att han vaknar flera gånger på nätterna och vill äta igen. Jobbigt... En period sov han hela nätterna igenom, och det var jag jättenöjd med :) Jag misstänker att tänderna är väldigt nära nu plus att jag antar att han är frustrerad över att han inte får till krypandet... Han ställer sig på alla fyra, och kan sen hoppa fram ett steg, men den riktiga krypkoden har han inte knäckt ännu...

Inga kommentarer: