tisdag, maj 24, 2005

Släktträff i Saltis

I dag var Mathilda hemma från dagis, eftersom vi skulle åka till moster Eva i Saltsjöbaden. Min moster Inger och mina två kusiner Micke & Sara från är uppe på besök, så Eva hade passat på att bjuda in oss på en liten släktlunch.

Vi tog med oss mamma och mormor i bilen och åkte iväg. Vi kom till Eva vid halv tolv ungefär. Då var redan Åsa, Thindra, Inger, Micke & Sara där. Vi åt lunch, fikade, pratade och umgicks så gott det gick. Varken Melker eller Thindra var särskilt intresserade av att ligga själva sina vagnar och sova, det var famnen som gällde. Skönt när det finns många famnar att välja på :) Mathilda hade ingen särskild lust att sitta still heller, ville helst gå ut på bryggan och mata svanen som var på besök. Det var full fart med andra ord....



Mathilda på väg ner till bryggan

Vid tretiden packade vi ihop för att åka hemåt. Skulle bara stanna till på Maxi Nacka för att handla lite först. Lyckades missa avfarten, så vi fick åka en bra bit innan vi kunde vända. Struligt!

När vi handlat och skulle åka hem mot Märsta så ville Inger att vi skulle följa med och släppa av Åsa i Hagsätra, så att Inger kunde köra efter oss till Märsta. Hon var lite orolig att hon inte skulle hitta, så då gjorde vi så.

När vi kom fram till Hagsätra så skulle vi från början suttit kvar i bilen medan Inger & co gick upp och hämtade sina saker. Men så ville Inger ha bärhjälp, så jag skulle följa med och då ville såklart Mathilda och mormor oxå följa med. Mamma satt kvar med Melker i bilen. Vi gick in i huset, och tog hissen upp till Åsas lägenhet. Precis när vi kom fram till dörren ringde mamma och talade om att Melker vaknat och var lessen, så det var bara att komma ner. Tänkte att jag skulle ta upp honom till Åsa och ge honom mat där, men kom på att det kanske räckte med att amma honom, så jag gjorde det. Han blev väl inte helt nöjd, men eftersom mamma satt brevid honom i baksätet fick hon ge honom flaskan när vi sen åkte hem.

Hamnade givetvis i rusningstrafiken, och kom inte hem förrän vid sex. Då var jag både trött och stressad och less... Hade en hel massa saker att lyfta in ur bilen, fick fundera på middag och försökte strukturera kvällen... Micke skulle dessutom bli sen. Jobbigt!

Fick ihop kvällen rätt bra ändå till slut, och höll till och med nästan få Mathilda att somna själv! Mutade med en Prinsess-tidning... Jag satt med Melker inne hos henne, läste en saga, sjöng lite och sen gick jag och Melker ut. Vet inte om hon somnade eller ej, men det var tyst i närapå en timme. Hörde sen att hon grät, så jag gick ner till henne. Då var hon jäterädd, och sa att det knackat på hennes fönster. Drog upp och kollade och utanför satt en kråka. Troligtvis hade den pickat på fönsterbrädan...

La mig ner i Mathildas säng tillsammans med både Mathilda och Melker, och försökte natta på nytt. Precis då kom Micke hem så han fick ta nattningen. Skönt...

Jag var totalt färdig och kände mig som ett utskitet plommon ungefär.... Det tar på krafterna att vara "själv" med båda barnen en hel dag.... Det är bara att vänja sig, snart blir det så varje dag!

Inga kommentarer: